LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Óvoda vagy iskola kezdésekor célszerű gyermekünkről írni/mondani pár szót az óvónőknek, tanítóknak, hogy a pedagógusok jobban megismerjék, megértsék a viselkedését, pontosan fel tudják mérni a képességeit. Ezt a rövid bemutatást kiegészíthetjük egy olyan listával, amelyek segítik a pedagógust, hogy könnyebben együtt tudjon működni a gyermekkel a nevelési/oktatási feladatokra nézve. 

Az alábbiakban egy mintát láthattok, melynek a kitölthető verzióját átírhatjátok a saját gyermeketekre. A gyermek képességeit bemutató minták óvodai és iskolai szintű példákat is tartalmaznak, mivel autizmusban a képességek erősen szóródhatnak, így előfordulhat, hogy egy iskolakezdő listán is szót kell ejteni önállósági kérdésekről. A kitölthető verzióban a felesleges részek kitörölhetők. 

A segítségkérésnél figyelembe kell venni, hogy milyen típusú az intézmény, ahova a gyermek járni fog (általában kevesebb segítség várható egy integráló óvodába/iskolában, mint egy gyógypedagógiaiban) és azt is szem előtt kell tartani, hogy integráló intézmény esetén a pedagógusok lehet, hogy még nem is hallottak az autizmus-specifikus eszközökről. Az sem biztos, hogy a segítségre minden pedagógus nyitott lesz. Ha csak megkapták a feladatot, hogy integráljanak autizmussal élő gyereket, de se képzést, se egyéb segítséget nem biztosított hozzá a vezetés, akkor nem biztos, hogy örömmel fogadnak egy hosszú segítségkérő listát. Nekünk, autista gyereket nevelő szülőknek viszont az a fontos, hogy a gyerekünk megkapja a megfelelő ellátást, így szerintem érdemes közölni a gyerek szükségleteit, de mindig együttműködően és a valós lehetőségeket figyelembe véve

Vígh Katalin autizmus-specifikus gyógypedagógus javaslata: A lista átadása előtt a szülők kérdezzék meg a pedagógusokat, hogy kérik-e a részletes bemutatkozást a gyerekről.

Kép: Thomas_Jung, Flickr

Bemutatkozás (Minta)
 
Név: ...............................  Születési időpont: 20………………. Szülők neve, telefonszáma: ……………………….
Sajátos nevelési igény: Autista/ADHD/diszlexia/…
Betegségek, allergiák, stb.: cöliákia, bedőlő boka miatt szupinált cipőt hord, gyakran van mandulagyulladása, szemüveges, stb.
 
X kedves/bújós/érdeklődő/élénk/nyugodt kisfiú, aki nagyon szeret játszani ...-val/szereti a rajzfilmeket/...-ben nagyon ügyes/stb. Az előző években nem járt intézménybe/…intézménybe járt. Autizmusát 20…-ben diagnosztizálták …. kórházban/fejlesztőben. A vizsgálatra a beszédfejlődési késése/különös viselkedése/stb. miatt került sor. 
 
Eddig a következő fejlesztéseken vettünk részt:
  • autizmus specifikus fejlesztés x hónapig heti y óra
  • mozgásfejlesztés ………………..
  • stb.
Önállóság
 
Étkezés
  • Önállóan, evőeszközzel eszik/kézzel eszik/etetni kell
  • Bármit megeszik, nem válogatós/csak bizonyos ételeket eszik meg: …./csak bizonyos állagú ételeket eszik meg: …/csak bizonyos színű vagy formájú ételt eszik meg: …/nem rág
  • Leül az asztalhoz/nem ül le, elmászkál
  • Pohárból, önállóan iszik/itató pohárból iszik/cumisüvegből iszik
  • Bármit megiszik (víz, tea, gyümölcslé, üdítő)/csak bizonyos italt iszik:… (pl. víz, tea)
  • Nem tart speciális diétát/speciális diétát tart:…
Kérjük, hogy az étkezésben a következőkben segítsenek (példák): 
  • etetés/itatás
  • figyelni kell, hogy megfelelő mennyiséget ivott-e
  • előkét használjanak
  • próbálják az asztalnál tartani evés közben (nem lefogva!)
  • az általunk bevitt ebédet tegyék hűtőbe és melegítsék meg ebédkor
  • vágják fel az ételt kis darabokra/pépesítsék
  • ne kapjon a társaktól sem cukrot/laktózt/glutént/stb.
  • stb.
Szobatisztaság
  • szobatiszta/alvás közben még bepisil/ha nem figyel, mert játszik, akkor néha bepisil/bekakil/stb.
  • bilit használ/wc-t használ
  • szobatisztasági tréninget folytatunk
  • önálló a wc és mosdóhasználtban/a wc és mosdóhasználtban folyamatábrát használ/a wc és mosdóhasználatban segítségre szorul
Kérjük, hogy a wc használatban a következőkben segítsenek (példák): 
  • alvás előtt vigyék ki wc-re
  • alváshoz adjanak rá pelenkát
  • folytassák a wc tréninget
  • alkalmazzanak folyamatábrát
  • segítsenek a popsitörlésben
  • stb.
Öltözés, egyéb önállósági kérdések
  • önállóan öltözik/segítséggel öltözik
  • az öltözködésben rugalmas/ az öltözködésben rugalmatlan, nehezen megy az időjáráshoz való alkalmazkodás/átöltözés/ragaszkodik bizonyos ruhadarabokhoz/stb.
  • az öltözéshez, pakoláshoz segítséget igényel/folyamatábrát igényel
  • tud orrot fújni/nem tud orrot fújni/segítség kell az orrfújáshoz
  • önállóan fogat mos/folyamatábrával tud fogat mosni/segítség kell a fogmosáshoz
  • önállóan el tud aludni délután/altatni kell
Kérjük, hogy az öltözésben a következőkben segítsenek (példák): 
  • cipőkötés
  • gombolás
  • fésülködés
  • használjanak folyamatábrát
  • a szupinált cipő maradjon rajta 
  • foglalkozásokon/tanórán legyen rajta a szemüveg, tornaórán vegyék le és vigyázzanak rá
  • a tornaóra után mosakodjon meg, ebben segítsenek
Kommunikáció, kapcsolat felnőttekkel, kortársakkal
  • beszél, a beszéde jól érthető és a szituációnak megfelelő/beszél, de beszélgetni nem tud, monologizál/beszél, de a beszéde nem érthető/nem a szituációnak megfelelő/beszél, de csak arról, ami érdekli/beszél, de kérdésre válaszolni nem tud/beszél, de csak szavakban/szótöredékeket használ/echolál/PECS-et használ/más alternatív kommunikációs formát használ/nem beszél, de kommunikál, pl. mutat/a kommunikációja nagyon szegényes.
  • beszédértése jó/korlátozott/rossz (példák:…)
  • felnőttekkel könnyen/nehezen létesít kapcsolatot, gyerekekkel tud/nem tud játszani, Felnőttekhez/gyerekekhez beszél/nem beszél
  • próbál barátkozni sikerrel/próbál barátkozni sikertelenül/lenne igénye társaságra, de nem képes kapcsolatot létesíteni, ill. fenntartani/nincs igénye társaságra
Kérjük, hogy a kommunikációban, szocializációban a következőkben segítsenek (példák): 
  • PECS
  • nyelvtani javítások
  • csoportos beszédhelyzetekben promptolás
  • szókincsbővítés
  • 2 személyes helyzetekben párbeszéd gyakorlása
  • amikor beszélnek hozzá, akkor fogalmazzanak röviden és egyszerűen, mintha magyarul kevéssé beszélő külföldihez szólnának
  • a barátkozást segítsék
  • stb.
 
Sajátos szokások, túlérzékenységek, ingerkeresés
  • tárgyakat rág/ruhát rág/kezét rágja
  • pörög/ugrál/repked
  • kiáltozik/sikít/befogja a fülét
  • pörgő tárgyakat néz
  • különböző felületeket tapogat/simogat
  • ölelget
  • harap
  • elesést, leejtést, más sikítását, ütést ismétel
  • ajtót nyitogat
  • vízcsapot kinyit, nyitva hagy
  • tárgyakat dobál
  • túl sokat eszik, nem tudja abbahagyni
  • papírt tép
  • stb.
Kérjük, hogy a fentiek miatt a következőkben segítsenek (példák): 
  • használjanak szabályoldalakat/jutalmazást
  • használjanak fültokot/füldugót
  • kérjék meg a gyerekeket, hogy ne hangoskodjanak a teremben
  • „NEM” szó használatával jelezni kell a nemkívánatos viselkedést
  • saját „varázsszavak”, mondatok használata: pl. „még 3-at dobhatsz, három, kettő, egy és vége!”
  • ha elfárad, akkor biztosítani kell neki pár perc csöndes helyre való elvonulást
 
Motiváció, fejlesztés, tanulás
  • Nagyon kedveli a dicséretet/gumicukrot/csikizést/hintázást/egyéb tevékenységet/x mesét/x játékot/x témát, ezzel lehet motiválni.
  • A fejlesztőfeladatoknál szereti azt a típust, amely egyértelmű, számára könnyen megoldható
  • A kommunikációfejlesztésben jelenleg … ponton tartunk, használunk/nem használunk jutalmazást.
  • A változatosságot kedveli/az ismétléseket kedveli
  • Könnyen vált tevékenységet/nehezen vált tevékenységet
  • Használunk/nem használunk napirendet
  • Az utánzás jól megy/nem megy
  • Filctollal szívesen rajzol, ceruzával színezni viszont utál
  • Figyelme 15 percig tart ki
  • Matematikából és angolból jó, de az olvasás nehezen megy
  • Könnyen tanul verset, énekelni nem hajlandó
  • A leckét nem tudja önállóan felírni
  • Tornaórán zavarja a teremben a visszhang, a szabályjátékokat még nem érti
  • Dolgozatírásnál többletidőt igényel/szóban könnyebben számonkérhető
  • stb.
Kérjük, hogy a fejlesztésben, tanulásban a következőkben segítsenek (példák): 
  • A gyógypedagógusnak adjanak lehetőséget a csoporton belüli, csoportos fejlesztésre
  • Használják a bevitt PECS-et, napirendet, folyamatábrákat, egyéb vizuális támogatást
  • Használják a motivációs módszereket
  • Biztosítsák a kezdeményezésekben való részvételt, pl. asszisztens segítségével
  • Írják fel a leckét
  • Hagyják dolgozatírásnál a fültok használatát
  • Dolgozatírásnál többletidőt kérünk
 
Egyéb fontos információk
  • szökik
  • fél a buszoktól
  • gyakran kirántja a kezét séta közben
  • ha galambot lát, utána rohan
  • nagy zajban hamar elfárad
  • stb.
 
Bármilyen probléma esetén szívesen bemegyek személyesen megbeszélni, segíteni. 
Együttműködésüket köszönöm!
 
Szülő
 
Kitölthető verzió itt. Le kell tölteni Wordbe, mivel google docs-ban szétesik. Kitöltés után "Mentés másként", ezután e-mailben is küldhető vagy nyomtatható.
 
Ajánlott irodalom: