Óvoda vagy iskola kezdésekor célszerű gyermekünkről írni/mondani pár szót az óvónőknek, tanítóknak, hogy a pedagógusok jobban megismerjék, megértsék a viselkedését, pontosan fel tudják mérni a képességeit. Ezt a rövid bemutatást kiegészíthetjük egy olyan listával, amelyek segítik a pedagógust, hogy könnyebben együtt tudjon működni a gyermekkel a nevelési/oktatási feladatokra nézve.
Az alábbiakban egy mintát láthattok, melynek a kitölthető verzióját átírhatjátok a saját gyermeketekre. A gyermek képességeit bemutató minták óvodai és iskolai szintű példákat is tartalmaznak, mivel autizmusban a képességek erősen szóródhatnak, így előfordulhat, hogy egy iskolakezdő listán is szót kell ejteni önállósági kérdésekről. A kitölthető verzióban a felesleges részek kitörölhetők.
A segítségkérésnél figyelembe kell venni, hogy milyen típusú az intézmény, ahova a gyermek járni fog (általában kevesebb segítség várható egy integráló óvodába/iskolában, mint egy gyógypedagógiaiban) és azt is szem előtt kell tartani, hogy integráló intézmény esetén a pedagógusok lehet, hogy még nem is hallottak az autizmus-specifikus eszközökről. Az sem biztos, hogy a segítségre minden pedagógus nyitott lesz. Ha csak megkapták a feladatot, hogy integráljanak autizmussal élő gyereket, de se képzést, se egyéb segítséget nem biztosított hozzá a vezetés, akkor nem biztos, hogy örömmel fogadnak egy hosszú segítségkérő listát. Nekünk, autista gyereket nevelő szülőknek viszont az a fontos, hogy a gyerekünk megkapja a megfelelő ellátást, így szerintem érdemes közölni a gyerek szükségleteit, de mindig együttműködően és a valós lehetőségeket figyelembe véve.
Vígh Katalin autizmus-specifikus gyógypedagógus javaslata: A lista átadása előtt a szülők kérdezzék meg a pedagógusokat, hogy kérik-e a részletes bemutatkozást a gyerekről.
Kép: Thomas_Jung, Flickr
- autizmus specifikus fejlesztés x hónapig heti y óra
- mozgásfejlesztés ………………..
- stb.
- Önállóan, evőeszközzel eszik/kézzel eszik/etetni kell
- Bármit megeszik, nem válogatós/csak bizonyos ételeket eszik meg: …./csak bizonyos állagú ételeket eszik meg: …/csak bizonyos színű vagy formájú ételt eszik meg: …/nem rág
- Leül az asztalhoz/nem ül le, elmászkál
- Pohárból, önállóan iszik/itató pohárból iszik/cumisüvegből iszik
- Bármit megiszik (víz, tea, gyümölcslé, üdítő)/csak bizonyos italt iszik:… (pl. víz, tea)
- Nem tart speciális diétát/speciális diétát tart:…
- etetés/itatás
- figyelni kell, hogy megfelelő mennyiséget ivott-e
- előkét használjanak
- próbálják az asztalnál tartani evés közben (nem lefogva!)
- az általunk bevitt ebédet tegyék hűtőbe és melegítsék meg ebédkor
- vágják fel az ételt kis darabokra/pépesítsék
- ne kapjon a társaktól sem cukrot/laktózt/glutént/stb.
- stb.
- szobatiszta/alvás közben még bepisil/ha nem figyel, mert játszik, akkor néha bepisil/bekakil/stb.
- bilit használ/wc-t használ
- szobatisztasági tréninget folytatunk
- önálló a wc és mosdóhasználtban/a wc és mosdóhasználtban folyamatábrát használ/a wc és mosdóhasználatban segítségre szorul
- alvás előtt vigyék ki wc-re
- alváshoz adjanak rá pelenkát
- folytassák a wc tréninget
- alkalmazzanak folyamatábrát
- segítsenek a popsitörlésben
- stb.
- önállóan öltözik/segítséggel öltözik
- az öltözködésben rugalmas/ az öltözködésben rugalmatlan, nehezen megy az időjáráshoz való alkalmazkodás/átöltözés/ragaszkodik bizonyos ruhadarabokhoz/stb.
- az öltözéshez, pakoláshoz segítséget igényel/folyamatábrát igényel
- tud orrot fújni/nem tud orrot fújni/segítség kell az orrfújáshoz
- önállóan fogat mos/folyamatábrával tud fogat mosni/segítség kell a fogmosáshoz
- önállóan el tud aludni délután/altatni kell
- cipőkötés
- gombolás
- fésülködés
- használjanak folyamatábrát
- a szupinált cipő maradjon rajta
- foglalkozásokon/tanórán legyen rajta a szemüveg, tornaórán vegyék le és vigyázzanak rá
- a tornaóra után mosakodjon meg, ebben segítsenek
- beszél, a beszéde jól érthető és a szituációnak megfelelő/beszél, de beszélgetni nem tud, monologizál/beszél, de a beszéde nem érthető/nem a szituációnak megfelelő/beszél, de csak arról, ami érdekli/beszél, de kérdésre válaszolni nem tud/beszél, de csak szavakban/szótöredékeket használ/echolál/PECS-et használ/más alternatív kommunikációs formát használ/nem beszél, de kommunikál, pl. mutat/a kommunikációja nagyon szegényes.
- beszédértése jó/korlátozott/rossz (példák:…)
- felnőttekkel könnyen/nehezen létesít kapcsolatot, gyerekekkel tud/nem tud játszani, Felnőttekhez/gyerekekhez beszél/nem beszél
- próbál barátkozni sikerrel/próbál barátkozni sikertelenül/lenne igénye társaságra, de nem képes kapcsolatot létesíteni, ill. fenntartani/nincs igénye társaságra
- PECS
- nyelvtani javítások
- csoportos beszédhelyzetekben promptolás
- szókincsbővítés
- 2 személyes helyzetekben párbeszéd gyakorlása
- amikor beszélnek hozzá, akkor fogalmazzanak röviden és egyszerűen, mintha magyarul kevéssé beszélő külföldihez szólnának
- a barátkozást segítsék
- stb.
- tárgyakat rág/ruhát rág/kezét rágja
- pörög/ugrál/repked
- kiáltozik/sikít/befogja a fülét
- pörgő tárgyakat néz
- különböző felületeket tapogat/simogat
- ölelget
- harap
- elesést, leejtést, más sikítását, ütést ismétel
- ajtót nyitogat
- vízcsapot kinyit, nyitva hagy
- tárgyakat dobál
- túl sokat eszik, nem tudja abbahagyni
- papírt tép
- stb.
- használjanak szabályoldalakat/jutalmazást
- használjanak fültokot/füldugót
- kérjék meg a gyerekeket, hogy ne hangoskodjanak a teremben
- „NEM” szó használatával jelezni kell a nemkívánatos viselkedést
- saját „varázsszavak”, mondatok használata: pl. „még 3-at dobhatsz, három, kettő, egy és vége!”
- ha elfárad, akkor biztosítani kell neki pár perc csöndes helyre való elvonulást
- Nagyon kedveli a dicséretet/gumicukrot/csikizést/hintázást/egyéb tevékenységet/x mesét/x játékot/x témát, ezzel lehet motiválni.
- A fejlesztőfeladatoknál szereti azt a típust, amely egyértelmű, számára könnyen megoldható
- A kommunikációfejlesztésben jelenleg … ponton tartunk, használunk/nem használunk jutalmazást.
- A változatosságot kedveli/az ismétléseket kedveli
- Könnyen vált tevékenységet/nehezen vált tevékenységet
- Használunk/nem használunk napirendet
- Az utánzás jól megy/nem megy
- Filctollal szívesen rajzol, ceruzával színezni viszont utál
- Figyelme 15 percig tart ki
- Matematikából és angolból jó, de az olvasás nehezen megy
- Könnyen tanul verset, énekelni nem hajlandó
- A leckét nem tudja önállóan felírni
- Tornaórán zavarja a teremben a visszhang, a szabályjátékokat még nem érti
- Dolgozatírásnál többletidőt igényel/szóban könnyebben számonkérhető
- stb.
- A gyógypedagógusnak adjanak lehetőséget a csoporton belüli, csoportos fejlesztésre
- Használják a bevitt PECS-et, napirendet, folyamatábrákat, egyéb vizuális támogatást
- Használják a motivációs módszereket
- Biztosítsák a kezdeményezésekben való részvételt, pl. asszisztens segítségével
- Írják fel a leckét
- Hagyják dolgozatírásnál a fültok használatát
- Dolgozatírásnál többletidőt kérünk
- szökik
- fél a buszoktól
- gyakran kirántja a kezét séta közben
- ha galambot lát, utána rohan
- nagy zajban hamar elfárad
- stb.