- Hozzászólások: 643
Autizmus mindennapok
- bundáskenyér
-
Témaindító
- 10 éves középsúlyos auti kislányom van
Mindenkinek köszönöm az anyagokat amit kaptam! Labolennel különösen.
Csak olvasni van időm sajnos!
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- sünöcske
-
- Gizmo 12 éves nem beszélő autista
- Hozzászólások: 2395
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- sünöcske
-
- Gizmo 12 éves nem beszélő autista
- Hozzászólások: 2395
Sajnos ilyen lenyomorított képen nem látod Gizmo örömteli arcát és a kaján mosolyát. Ez a "bácsi" aki tartja nekik, szívvel csinálja.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- kimni
-
- 9 éves az ASes fiam és 7 éves az NT fiam
- Hozzászólások: 2375
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Marco, nagyon átérzem, hogy miért és mennyire örülsz, hogy a fiad ezt mondta neked este
Nagyon aranyos és tényleg olyan dumája lehet, lehidalok tőle, nagyon jófej Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Bundáskenyér:
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Süni: a múltkor küldtél fotót róla, csak valahogy nem kapcsoltam össze a két dolgot. De örülök, remélem L-nak is tetszik majd.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- ahajnal
Bundáskenyér, sajnálom a rossz híreket!
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- tomger
-
- Fiaim 19 és 12 évesek (a kicsi érintett)
- Hozzászólások: 1900
Danimanó: az ABA-ra válaszolok.
Mi már csak kiegészítésként kerestünk + fejlsztésként a fiamnak, mivel délelőttönként oviba jár és heti 1 óra autispec fejlesztésre járunk, illetve logopédus is foglalkozik vele 1 délután. Olyan fejlesztést kerestem, amit a szabadon maradt délutánjainkba be tudunk illeszteni. Illetve azt éreztem, hogy nagyon hasznos amiket csinálunk, de nekem volt egy hiányérzetem.
Szerintem érdemes belevágni, ha meg tudjátok fizetni, és tudjátok heti minimum 5-10 órában végezni. Az ideális a heti 35-40 óra, de ez csak egy közösségbe még nem járó, otthon lévő gyerekkel kivitelezhető.
Nekem eddig profi terapeuta olyan árakat mondott sajnos, amit nem tudunk ilyen óraszám mellett előteremteni (még a heti 5 órára sem), ezért egy gyógyped ismerősünk illetve mi szülők is betanultunk néhány ABA tanítási módszert így mi szülők is használjuk Gergővel a módszert, vagyis elemeit, minden nap ABAzunk valamennyit, illetve a betanult gyógypedagógus ismerős jár heti kétszer 2 órában hozzánk.
Egy nagyon hasznos tanítási módszer az ABA-ban a Pairing, ami nekünk sok újat adott .
Nem hiszem hogy sokat jelent hogy ítt leírom a pairing alapelveit, mivel ahhoz hogy valaki megértese és alkalmazza, ahhoz látni kell nagyon sok jól pairingző személyt a gyerekkel, de talán a mi esetünket leírom ezzel kapcsolatosan.(Még mindig nem tudom teljesen jól csinálni annyira nem jön ez nekem vérből:)
Esetünkben pl a gyerek túl dresszírozása/tanítása volt érzékelhető, amit viszont ő nagyon is érez és az állandó feladathelyzet, teljesítési kényszer sokszor egy alap ellenállást okozott a gyereknél.
Tehát:
Elvárások nélküli játék
bekapcsolódás a gyermek játékába
Leíró nyelv
Azaz: Nics kérdezgetés, felszólítás a játék közben, a játékot leíró nyelvvel kiséred. Nem frusztrálod a gyereket felszólításokkal kérdésekkel. A játék legyen folyamatosan érdekes a gyerek számára, ha nem kelti fel érdeklődését ne forszírozd tovább keress más játékot.
(Nem szeretem, amikor a fantáziátlan gyereketől várják hogy játszon valamit egy db autóval, nem fog. Neked kell játszani a gyerek előtt olyan érdekesen, hogy keltsd fel a figyelmét, ha sikerül be fog kapcsolódni. Arról nem is beszélve)
Ha kellőképp ügyes a pairingező a gyerek hamar oda jut hogy kér/ne valamit. Itt következhet a feladat beillesztése.
A megfelelő feladatokat egy szintfelméréssel válogatják össze, bár van egy sanda gyanúm, hogy bizonyos életkorig ugyanazokon a feladattokon végig kell lépkedniük a fejlesztendő gyerekeknek, legfeljebb ha ügyes hamar kaphatja a következő fejlesztési tervet.
Ami viszont nem szimpatikus a módszerben -és ha jól emlékszem kisfiad nem kezdett még beszélni- az ABA-ban a nem beszélőknél a jelelést nyomatják.
Nálunk egyértelműen a PECS hozott áttörést, indította be a beszédet.
A mai napig a vizualizálás nagyon segíti a fiamat. Nem ismerek több száz autista gyereket ezért nem tudom kijelenteni, hogy mindegyiküknél egyformán hatékony, de azért a tapasztalat azt mutatja, hogy többségüknél igen.
Még volt más megjegyzésük is a fiammal kapcsolatopsan az ABA terpeutáknak amivel nem értettem egyet így aztán nem alkalmazom, de talán hosszú lenne mindet leírni.
Ha lenne konkrétabb kérdésed, szólj!
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
), aztán hideg-meleg játékkal megtalálja a kincset, ami jellemzően pez cukor. Ezeket nagyon szereti, de hogy ő egyedül ilyet kitaláljon... Na attól még messze vagyunk. Szóval ez a része amit írtál, nagyon tetszik. Majd én szívesen beszélgetnék erről veled a szülőtalin, csak el ne felejtsem. Jössz ugye?
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- tomger
-
- Fiaim 19 és 12 évesek (a kicsi érintett)
- Hozzászólások: 1900
Alapjában véve egyre több kreativitás van a fiam játékában, de azt még most is látom, hogy a tőlünk látott dolgokat mennyire felhasználja. Az hogy mi tetszik meg neki belőle az kiszámíthatatlan. Ilyen közös játékot, játék tanítást viszont nem láttam más gyógypednél jót, sőt, az unalom ült ki a gyerek minden porcikáján a felajánlott játékok láttán. Várták hogy mit csinál a gyerek magától, vagy instruktálk kérdésekkel bombázták, nem hogy megnyílt volna, lefagyott, elmenekült.
Ebben a stílusban érdeklődik, bekapcsolódik, TANíTHATÓVÁ VÁLIK:)
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
Sajnos velem az a nagy gond, hogy nekem sem megy a szerepjáték nagyon. A lányomnak ösztönből olyan megoldásai vannak egy-egy ilyen szitura, amire az én racionális felnőtt agyam már nem áll rá. Pl hogy jön a cápa, de ő valami varázsló matróz, és majd mit tudom én mit varázsol. Én meg csak nézek, hogy de olyan nincs! :blink: Nagyon nehéz elfogadnom, hogy de akkor most ő ezt így megoldotta és kész.
Kicsit meg kéne tanulnom újra gyereknek lenni, csak nagyon nehéz ez nekem. Sünitől kéne órákat vennem, meg tőled Tomger.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- marcoverde
-
- Hozzászólások: 931
tomger írta: Azaz: Nics kérdezgetés, felszólítás a játék közben, a játékot leíró nyelvvel kiséred. Nem frusztrálod a gyereket felszólításokkal kérdésekkel. A játék legyen folyamatosan érdekes a gyerek számára, ha nem kelti fel érdeklődését ne forszírozd tovább keress más játékot.
Ez ABA? :ohmy: Én olvastam az ABÁról cikkeket, illetve pár tevékenységet, és valami teljesen más kép alakult ki bennem az egész dologgal kapcsolatban, mint amilyen pl. ez a játékos módszer.
MI ilyen játékos dologgal kapcsolatban a floortime-ot csináltuk még a legelején egyéni fejlesztésen,illetve itthon, M. imádta, bár szerintem olyan gyerekeknél lehet a leglátványosabb a hatása , akivel alapvetően nagyon nehéz interakcióba lépni. Nekem nagyon tetszik a módszer, és mégha nem is vagyok 100%-ig meggyőződve, hogy mindenkinél hatásos , a gyerekek szerintem élvezik. A baj csak az, hogy ehhez is kell egy kreatív szerepjátszó szülő... többször én csináltam M-val itthon , és nekem finoman szólva nem ment azon a színvonalon, mint amit a fejlesztésen láttam; ott sokszor egészen fantasztikus játékok jöttek ki, pedig M-mel akkoriban nem igazán lehetett 10-15 percnél tovább játszani.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Szanya1
-
- admin
- Hozzászólások: 13678
Fantáziajátékhoz nekem annyi energiát kell befektetnem, mintha "sziget kört" kéne lefutnom. Úgyhogy ezt én mellőzöm. :blush: Érdekes módon, a maga egyszerű módján a fiam játszik ilyesmit, bár az inkább "mintha" játék.
Nekem is az a benyomásom, hogy sokkal-sokkal kreatívabbnak kellene lenni a szakembereknek. Persze könnyű kívülről mondani az okosságokat, tisztában vagyok vele, hogy az adott gyereket egy héten egyszer látják, kb. fogalmuk sincs mi érdekli és nincs idejük fejlesztési tervet írni. Ha csak azt nézem, hogy én egy 10 perces játékhoz adott esetben félóráig készítem az eszközt, amit utána több hétig nem tudok újra elővenni, mert akkor épp nem érdekelné... Nem is tudom, hogy lehetne ezt jól csinálni. Talán asszisztensek hadával, akik készítik a játékokat és a játékterveket. Egy "hangyányit" mondjuk drágább lenne így, kb. duplája a költség, vagy talán még több is. Ami figyelembe véve a jelen díjakat... :pinch:
Anita,
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Bundáskenyér,
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- marcoverde
-
- Hozzászólások: 931
Szanya1 írta: Szerintem ez nagyjából a floor time módszeréből indul ki. Ott is olyan dolgokat kezdeményez a gyp., ami a gyereket érdekli és bekapcsolódik. Ott viszont amint belelendül a gyerek már jön a beszéd provokációja pl. szabotálással./quote]
Már nem emlékszem kristálytisztán ,mert több mint 3 éve ástam ebbe bele magam, de nekem egyáltalán nem következett a szakirodalomból (aztán lehet, hogy már nem jólemlékszem)? hogy a beszédet már az elején ki kellene provokálni.
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Amennyire én emlékszem van egyfajta provokatív jellege, ami szerintem sokkal inkább az interakció előcsalogatására megy rá. Illetve még amennyire emlékszem olyan hétköznapi dolgokat is bele lehet szőni, amit pl. az életben a gyerek nem szívesen csinál (pl. fogat mosunk egy játékbabának,- amit mondjuk a gyerek nem szeret csinálni - , vagy megállunk a piros lámpánál mindig az autókkal).
Persze ennél az egész sokkal összetettebb és szerteágazóbb, csak most megint el kéne olvasnom róla dolgokat, hogy biztosan ne írjak hülyeségeket.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Szanya1
-
- admin
- Hozzászólások: 13678
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- tomger
-
- Fiaim 19 és 12 évesek (a kicsi érintett)
- Hozzászólások: 1900
A pairing egy elem amit most kiemeltem, mert nekem ez adotta legtöbb pluszt. Igen a beveztő szakaszban szokták alkalmazni, amikor szeretnék ,,rávenni a gyereket a feladatokra,,. Nálunk G teljesen feladathelyzetben maradt már a program megkezdése előtt is, de az egészet olyan utálattal sé unalommal végezte, hogy az nem semmi.
Természetesen van még számos hasznos eleme az ABA-nak, de azok nem jelentettek számomra annyi újat, most itt időigényes is lenne mindet leírni. Szivesen mesélek róla a szülőtalin, akit érdekel, személyes tapasztalataimat elmondom, mit hogy csinálunk, de nem szeretnék előadást tartani róla, mert nem vagyok szakképezett hozzá eléggé.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Szanya1
-
- admin
- Hozzászólások: 13678
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- champ
-
- 9 éves auti fiú, 7 éves nt lány
- Hozzászólások: 2814
Csak bejelentkezem egy kicsit. Meg sem próbállak visszaolvasni benneteket, 5 nap lemaradás behozhatatlan.
Tuti nem megyek a jövő heti találkozóra. Egy hete csak aludni járok haza, ezerrel védekezünk az árvíz ellen, és bár nálunk már tetőzött, nekünk a levonulás után jön a munka második nagy hulláma!
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Szanya1
-
- admin
- Hozzászólások: 13678
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Domesz
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
Domesz: Üdv a fórumon. Az én kisfiam három éves korában extrém szélsőségesen evett, és nagyon rugalmatlan volt ezen a téren, több szempontból is. Akkor még nem tudtam a diagnózist, de utólag én valamilyen vizuális dologgal és motivációval próbálkoztam volna vele. (Nem a cseppek ellen írok, én ugyan nem hiszek bennük, de mindenkinek a maga dolga ezt eldönteni.)
Írnál pár sort, hogy mit eszik, és milyen helyen, szituációban? Hátha ki tudnánk okoskodni valamit a cseppek mellé.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!