Szia Mandarin!
Agyalgattam rajta egy ideje,hogy egyszerűen hogyan tudnám leírni, amit gondolok. És ne okoskodásnak tűnjön, de nehéz ezt néhány mondatban jól leírni .
Tovább szeretnél lépni, pedig igazándiból funkcionálisan még el sem kezdtétek a PECS-et.
Az is nagyon jó, amit most csináltok, de ez így olyan funkcióban van mint egy "fényképes választótábla".
A PECS lényege az (elején),hogy ha már egy adott kártyának megtanulta/elfogadta a jelentését, akkor azt bármikor használhassa a kommunikációs szándékának megfelelően.
Tehát,ha most csak 15 "nasi-kártya" van, akkor azokat. Ebben a tanulási szakaszban meg kell értenie,hogy így kifejezheti,amit kér. Például,ha megtanulta a csokit, akkor azt is kérhessen bármikor. A kérést akkor is el kell fogadni,ha épp nincsen/elfogyott/nem szeretnél adni. De a kérés lehetőségének meg kell lenni.
Eleinte ha kér valamit pici falatonként kérje újra és újra. Ezt is tanulni kell, mint ahogy azt is,ha nem kaphat majd meg valamit.
De csak akkor fogja megérteni, a valódi "kérés-funkciót", ha így gyakorolsz vele (Eleinte mindig kapva,amit kér,hogy érdemes legyen kérni. Ezért amilyen kártyákkal tanultok egy ideig mindig legyen otthon, legalább egy morzsányit kell adni,ha kér.Kezdetben nekünk is sok nasijellegű kártyánk volt,az első spontán kérése a fiamnak nagy meglepetésemre mégis az alma volt. Korán reggel megjelent az ágyunknál kezében az "almát" kártyával,én meg ugrottam,mint akit kilőttek, hogy adhassak neki.)
Ha ez megy,akkor vezethetitek be a "kérek" kezdetű mondatokat,először úgy,hogy a "kérek" mindig a mondatcsík/mondatsín-ra/re van helyezve,neki csak az óhajtott dolgot kelljen mellé tenni, és úgy átadni (miközben rámutat a kártyákra mondani kell helyette,amíg esetleg maga nem tudja). De ezt csak akkor,ha legalább 15-20 kártyát biztonsággal, jól használ.
Csak akkor várhatod el tőle,hogy kérje akár a kedvenc tevékenységeit is,ha érti, hogy mire szolgálnak a kártyák. De nálatok jelenleg csak választási lehetőséget kínálnak,nincs valódi lehetősége, hogy kérjen. "Társítani" kell a tevékenységhez a kártyát (hinta,tv,buborék.........) és valóban kommunikációra használni a kártyákat. Fontos,hogy a PECS-szel ő fejezheti ki,hogy mit szeretne, nem te mondod meg neki. Ezzel Ő kommunikál felétek,sohasem fordítva!