Piros.Zsuzsa, utánaérdeklődtem a kutyásterápiának, a Csodakutya Alapítvánnyal leveleztem. A választ engedélyezték közölni:
"A Csodakutya Alapítvány terápiás kutyái Debrecenben több intézményben is dolgoznak, súlyosan, halmozottan sérült gyermekekkel, értelmileg akadályozott gyermekekkel és autizmus spektrumzavarral élő kisgyerekekkel is.
A terápiák intézményes keretek között zajlanak, tehát abban a korai fejlesztőben, bölcsiben, oviban, iskolában, gyógypedagiai intézményben, ahova a gyermek jár. a terápiás fejlesztéseket gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, konduktor, pszichológus vezeti. a foglalkozás beépült a gyerekek napi- és hetirendjébe, órarendjébe. a terápiák minimum heti 1x zajlanak, rendszeresen, felmenő rendszerben, tehát kapacitáshiány esetén előnyben részesülnek azok a gyerekek/csoportok, akik már évek óta terápiáznak.
vagyis a korai fejlesztőben 2,5 évesen elkezdett terápiát igyekszünk folytatni az oviban, és az iskolában is, minimum 5 évfolyamig, de lehetőség szerint tovább is.
A terápiáról szakmai vonatkozásokat olvashat honlapunkon is.
A terápiás fejlesztés tapasztalatai igen pozitívak, különösen, ha hosszú távú, folyamatos a fejlesztés, vagyis éveken keresztül "kutyázik" a kisgyerek.
Autista gyermekeknél korai fejlesztésben és óvodában terápiázunk, illetve van értelmileg akadályozott autista kisgyerek is, aki szintén részt vesz terápián már évek óta.
a tapasztalatok szerint a terápiás fejlesztés várható hatása igen változó, eltérő lehet, függ a sérülés típusától és fokától is. autizmussal élő kisgyerekeknél általában és első sorban a szociális képességek javulása a cél, a közvetlen interakciók, a kommunikációs készség fejlesztése, a nonverbális kommunikáció fejlesztése, stb. Mindezt a kezdeti szemkontaktus, a testi kontakt és a figyelem fejlesztés után játékos feladatokkal érjük el.
tehát például sokkal kommunikatívabbak a kutya jelenlétében, sokkal inkább együttműködőek, a kutyával együtt, vagy éppen a kutya kedvéért sokkal jobban részt vesznek a fejlesztésben, szívesebben végzik a feladatokat, stb. a kutya nagyon nagy motiváló erejét kihasználva a fejlesztés következményeként olyan eszköz kerül a gyógypedagógus kezébe, amely semmilyen más terápiával nem.
Magyarországon - bár már törvény szabályozza a terápiás kutyák kiképzését és alkalmazását (ami persze korántsem tökéletes, sajnos) - de tb-támogatásról, vagy hasonlóról nem tudok!
Még több infó itt:
www.matesze.hu/web/vendeg;jsessionid=950...DF32ED884642D3D796C5
A Csodakutya Alapítvány rengeteg önkéntes tevékenységgel, önerőből, adományokból, a felajánlott adó 1%-ból és pályázati forrásokból igyekszik finanszírozni a terápiákat.
Rengeteg felkérést kapunk, a terápiára igen nagy az igény, melynek csak egy részét tudjuk teljesíteni, éppen a fent említett véges anyagi keretek miatt.
Csodakutyáink (ma összesen 10) szintén önkéntesek, gazdájukkal együtt élnek, és együtt is terápiáznak. a kutyák igen magas tartásához alapítványunk sajnos csak részben tud hozzájárulni, annak költségei általában a gazdát terhelik.
Autizmussal élő kisgyermekeknek leginkább autista segítő (személyi segítő) kutyát tudok javasolni, de sajnos a kutya kiképzését alapítványunk nem tudja vállalni, több okból sem, mely közül az egyik az igen nagy földrajzi távolság.
Debrecenben élő/tanuló gyermekek szüleinek javaslom, hogy a gyermek oktatási intézménye keresse meg alapítványunkat a terápiák illetve bemutatók miatt!
A szülőknek javaslom, hogy személyesen keressenek a lakhelyükhöz földrajzilag közel eső szervezetet, mely talán könnyebben a segítségükre lehet!"