LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó
Szia, Vendég
Felhasználói név: Jelszó:
Fejlesztés

Téma: A gyógypedagógus válaszol

A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15260

  • Szanya1
  • Szanya1 profilkép
  • Nem elérhető
  • Én Más vagyok, jobb, ha rám hagyod... :)
Hering Mónika gyógypedagógus válaszol a kérdésekre.
Bemutatkozása: Gyógypedagógusként a Bp. XX. ker. Benedek E. EGYMI gyógypedagógiai óvodájában, majd a Ferencvárosi Komplex Óvodában korai fejlesztőként több évet dolgoztam autista gyermekekkel egyéni és csoportos fejlesztési formában is. Jelenleg a BHRG Alapítványnál dolgozom TSMT és HRG terapeutaként. Az Alapítványnál az autizmus spektrumzavaros gyermekek ellátásra specializálódtam. Mozgásterápiás és Berard-féle AIT (hallásébresztés) terápiás foglalkozásokat tartok. Részt vettem többek között a Vadaskert által szervezett autizmus képzésen, a BHRG Autizmus Szabadegyetemén előadóként, és a Budai Korai Fejlesztő Központ közelmúltban megrendezett konferenciáján szintén előadóként ("Autizmus spektrumzavar a mozgásterapeuta szemével"), a Knospe Intézet magyarországi ABA tréningjein. Testvérem kislánya is autista, így családtagként is megtapasztalhattam azt, mit jelent egy autista gyermekkel együtt élni. Nagy megtiszteltetésnek érezném, ha tudásommal az auti.hu-n keresztül is segíthetném az autista gyermekeket nevelő családokat.
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15297

  • labolen
  • labolen profilkép
  • Nem elérhető
  • 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
Kedves Mónika!
Nagyon örülök, hogy az Ön megtisztelő jelenlétével egy új lehetőség nyílik az auti.hu olvasói, tagjai előtt. Rögtön meg is ragadom az alkalmat, és kérdeznék valamit a fiammal kapcsolatban.
A kisfiam 6 éves és asperger szindrómás. Két éve van diagnózisunk, az első évben otthon tsmst tornáztunk, illetve később heti kétszer járt csoportos tsmt tornára. Most már egy éve nincs mozgás fejlesztése, csak heti egyszer délelőtt egy csoportos iskola-előkészítőn vesz részt. Mozgása amúgy rendben van, ügyesen mászik, fut, meg ilyesmi.
A kérdésem az lenne, hogy gyakran előfordul, hogy rázza a fejét, főleg ha izgatott. Ilyenkor amúgy is egy kicsit túlmozgásosnak tűnik a gyerek. Sokat szaladozik ide-oda, vagy dobálja magát. Ez a viselkedése tényleg akkor szembetűnő, ha izgatott, vagy estefelé, ha már elfáradt.
A kérdésem főként a fejrázásra vonatkozik. Nem tudom, hogy ezt a mozgást hagyjam szó nélkül, vagy szóljak rá. Igazából aggaszt, mert a futkosása még nem üt el annyira egy neurotipikus kisgyerek izgatott viselkedésétől, de a fejrázás már igen.
Összegezve, érdemes szólnom neki, hogy ne rázza a fejét, vagy esetleg ez a fajta túlmozgás idővel magától is elmúlik.
Válaszát előre is köszönöm!
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15302

  • rainbowdash
  • rainbowdash profilkép
  • Nem elérhető
Kedves Mónika! Kisfiamnál most diagnosztizáltak az autisztikus jegyeket a Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottságnál, gyógypedagógusok és pszichiáter is vizsgálta.
Azontúl hogy gyógypedagógiai fejlesztésre van szüksége és ezt meg is kapjuk, felmerült bennem rengeteg kérdés (az első sokk után).
Amik jellemzőek rá : megkésett beszédfejlődés, echolália elhúzódása, nem rágott egy ideig, (de már igen!) saját világáról beszél , feladatokat igen rövid ideig követi csak, ételekkel kapcsolatos averzió, tárgyakhoz való ragaszkodás, ajtók csukogatása (de már ez is olyan h rászólok, akkor abbahagyja) Nincs kiemelkedő intellektusa tehát nem Aspergeres.
Óvodába jár, barátkozik, nem agresszív, nem verekedős , társaival problémái ellenére jól kijön tehát kedvelik, de akadályoztatása esetén (valamit kigondol és azt nem lehet épp megcsinálni vagy várnia kell) arra dührohamokkal reagál.
Szabálykövetése alig van, ugyanazokat a főbb szabályokat alkalmazom évek óta mégis minden egyes alkalommal ordít és sír (pl. játék után vetkőzés önállóan, majd fürdés majd kiszállunk majd mesélünk majd alszunk) tehát a dolgok rendje ellen lázad állandóan. Jo Frost szuperdada módszerét javasolták még korábban nekem a nevelési tanácsadóban is, bünti hely stb. A lányomnál (középső gyerekem) ez teljesen jól be is válik, de a fiamnál semmi se hat. Hiába büntetés hiába jutalom, csakazértis balhézik, ordít rohangál csapkod.
Következetesen mindig ugyanúgy csinálom a dolgokat, nem változtatgatom, nem engedek neki ha ordít, mégse jutunk semmire.
És ezzel kapcsolatban lenne kérdésem, hogy ha neki autisztikus tünetei vannak, jellemző rá ez a "betegség" vagy inkább állapotnak mondanám, akkor lehet őt ugyanúgy nevelni mint egy átlagos gyermeket? Ugyanazokat a dolgokat követeljem meg tőle is mint a 3 éves hugától önállóság, segítés, napirend betartása, viselkedési normák betartása terén, vagy ő erre KÉPTELEN és én csinálok rosszat ha állandóan elvárok tőle olyasmit amire nem képes? Hagyjam rá, hogy "kiborul" minden egyes akadályoztatás esetén (utcán boltban stb.) vagy igenis legyen szankció hiszen így nem viselkedhet?
Köszönöm előre is!
Boglárka
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15665

  • heringmoni
  • heringmoni profilkép
Kedves Boglárka!

Szeretném először is megnyugtatni, hogy nem, nem Ön csinálja rosszul a dolgokat. Az autizmus spektrumzavar az oka annak, hogy kisfia bizonyos dolgokat, helyzeteket nem úgy ért meg, reagál le, mint hasonló korú társai. Kisfia az Ön által adott kommunikációs, szociális jelzéseket (mosoly, szemöldök ráncolás, hangerő változás stb) lehet, hogy nem is észleli, nem tudja értelmezi, ezért ezek sem megerősíteni nem képesek nála a kívánt,elvárt viselkedést, sem gátolni nem képesek a helytelenítetteket. Könnyen lehet, hogy a büntetést az ok-okozati viszonyok megértésének nehézségei miatt nem is érti, ezért az nem hatékony, nincs viselkedés módosító hatása. Viselkedésproblémáinak megelőzéséhez, leküzdéséhez segítséget jelenthet a képes napirend bevezetése. Tévhit az, hogy erre csak nem-beszélő gyerekeknek van szüksége. Minden autista embernek vannak érzékelési, ingerfeldolgozási problémái, többek közt nehezebb számukra a csak hallott információk feldolgozása. Ez pedig szorongáshoz, frusztrációhoz, kiboruláshoz, dührohamokhoz vezethet. Ezt lehet csökkenteni,megelőzni például a vizuális napirend segítségével. Kisfiának egyelőre a szokásosnál több, a szokásostól eltérő segítségre van szüksége ahhoz, hogy a szabályokat, elvárásokat megértse. Ilyen értelemben nem lehet őt ugyanúgy nevelni, nem lehet vele szemben ugyanolyan elvárásokat támasztani, mint a testvérével. Meg kell adni számára azokat a segítségeket, melyekkel ő is meg tudja érteni az elvárásokat. Szüksége lenne pl egy azonnali megerősítésen alapuló, vizuálisan is megjelenített motivációs rendszer bevezetésére és következetes alkalmazására.A hisztiket, dührohamokat a helyzetből kiemeléssel lehet pl csökkenteni. A helyzetek értelmezésben, az elvárt viselkedés megértésében, megtanulásában sokat segtíthenek a szociális történetek, esetenként erre a célra nagyon jól használhatóak az Anna, Peti, Gergő könyvek is. A TKVSZRB határozata alapján kisfiának jár az egyéni gyógypedagógia fejlesztés is, ezért javaslom, konzultáljon majd a gyógypedagógussal és az óvodapedagógusokkal, és együtt dolgozzanak ki egy motivációs rendszert. Figyelmébe ajánlom még az Autizmus Alapítvány (Bp, Delej u.) 1 napos képzését is: "Nemkívánatos viselkedések befolyásolásának lehetőségei, technikák - 2013.január 19-én. (szombat 9-14.30)"
Amennyiben konkrét kérdése van egy bizonyos helyzet, viselkedés kezelésével,megoldásával kapcsolatban, kérem, írja le, és igyekszem gyakorlatias megoldási javaslatokat adni!
Vidám együtt töltöt napokat kívánok!
Hering Mónika
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15666

  • heringmoni
  • heringmoni profilkép
Köszönöm a kedves köszöntést, a bizalmat!
Az izgatottság hatására fokozódó sztereotíp mozgások az idegrendszer önkéntelen reakciói a növekvő belső feszültségre. Ezeket ugyan bizonyos esetekben le lehet állítani azzal, hogy letiltjuk, de ezzel csak újabb feszültségeket keltünk. Javaslom inkább, hogy igyekezzenek előre megbeszéléssel csökkenteni a feszült helyzeteket. Természetesen tudom, mindent nem lehet kivédeni, és pozitív feszültség, az öröm és izgatottság is ugyanúgy kiváltja ezeket a környezet számára feltűnő, zavaró mozgásokat. Sajnos erős tiltással esetenként az erősödésüket lehet elérni,illetve azt, hogy a nem-kívánt fejrázás eltűnik ugyan, de a helyébe lép egy másik, néha még zavaróbb (mozgásos)sztereotípia, Amennyiben ez a fejárázás nagyon zavaró, akkor meg kell próbálni valamit felkínálni helyette : pl stressz labda nyomogatása, kicsi, zsebre tehető méretű dolog morzsolgatása, gyúrogatása. Bevethetők olyan trükkök is, hogy megpróbáljuk elterelni a figyelmét: pl számoljon megadott szabály szerint, mert ettől egy kis időre kizökken, és megnyugszik, és leáll a fejrázás. Esetenként egy kis intenzív mozgás, felemelgetés, meghintáztatás is megnyugtató hatású lehet. Mivel egy okos kisfiúról van szó, meg lehet próbálni megbeszélni vele azokat a helyzeteket,amelyekbe ez a fejrázás előjön, és kognitív síkon próbálni hatni rá; megértetni azt, hogy ez a neki jól eső viselkedés másokat hogy érint, milyen hatást vált ki.
A heti egyszeri iskolaelőkészítő mellé még javasolnám egy vagy két mozgásos program beépítését is a hetirendbe. Az intenzív mozgás segít rendezni, srukturálni, kiegyensúlyozni az idegrendszert, és így lehet túlmozgást, sztereotípiákat csökkentő, ezáltal a sikeres iskolai beválát elősegítő hatása is.
Üdvözlettel: Hering Mónika
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15672

  • Lucy
  • Lucy profilkép
  • Nem elérhető
Kedves Mónika,

köszönjük a lehetőséget, az önzetlen segítségét.
Jómagam pervazív zavarral diagnosztizált 4 éves kisfiú anyukája vagyok.
A gyerekem beszél, olvas, számol, tárgyi tudása kiemelkedő, ezen a téren nincs gondunk.
A viselkedésproblémák viszont, amik mostanában felerősödtek, megkeserítik az életünket.
Mindenen hamar kiborul, nincs türelme semmihez, mindent dobál, földre veti magát (ezt csak itthon teszi). Oviba integráltan jár, ott az ebédelésnél van legfőképpen gond, dobálja az ételt. Most az egyik óvónő ül mellette, mert másképpen mindig van valami balhé.
Amiket csinálunk:képes napirend, szabályoldalak, jutalom tábla (azonnali jutalmazás kevés van, inkább gyűjtögetés, érti és szereti, de talán nem eléggé motivált benne, lehet, több azonnali kellene?), TSMT torna, heti egy Ayres-foglalkozás és heti kétszer másfél órai auti-specikus, ill. finommotorikai fejlesztés. Emellett az oviban heti egy foglalkozást kap, torna vagy kognitív fejlesztés formájában.
A TSMT trénerünk szerint, és bennem is felvetődött, talán túlságosan le van terhelve, azért jöttek elő markánsabban a dühkitörések, ez kb. az ovikezdés, ill. ezen sok foglalkozás egyidejű bevezetésére tehetők. Ön mit tanácsol, mi az, amiből legyen kevesebb, ill. mit tehetnénk még, hogy segítsünk neki és magunknak? Sajnos nincs kedve az ovihoz sem, nem közeledik a gyerekekhez, mintha gátlás is lenne benne.
Beszédértése jó, és tudja, hogy mit szabad, mit nem, mondja is utólag, hogy rosszalkodott, butáskodott, mégsem tudja legközelebb sem megállni. Nem tudom, mit tegyünk, tanácstalan vagyok, de úgy érzem, változtatni kellene. Vagy csak pihentessük kicsit? Ön mit gondol?
Köszönöm szépen előre is a válaszát.
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15673

  • rainbowdash
  • rainbowdash profilkép
  • Nem elérhető
Kedves Mónika, nagyon köszönöm válaszát! Megpróbálom megoldani hátha sikerülne ott lenni ezen az előadáson. Bár mi nem budapestiek vagyunk és nincs kire bíznom egyenlőre a gyerekeket. Felvettem a helyi fecske szolgálattal a kapcsolatot, remélhetőleg tudnak majd segíteni nekünk is.
Köszönöm még egyszer!
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15684

  • labolen
  • labolen profilkép
  • Nem elérhető
  • 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
Kedves Mónika!
Köszönöm válaszát! Az írottak alapján nem fogom semmiképpen tiltani a fiam túlmozgását, ha valami miatt izgatottá válik. Ha továbbra is fennáll majd ez a probléma, akkor ha idősebb lesz, inkább az alternatív megoldásokat helyezzük majd előnybe. Vagyis adok neki majd valami nyomkodhatós dolgot. Most még kicsi ahhoz, hogy ezt megértse.
Sajnos az előkészítő is nagyon sokba kerül, és egyéb terápiát már nem nagyon tudunk finanszírozni. Így bízom abban, hogy heti két óvodai tornafoglalkozás elegendő lesz neki erre a félévre. Jövőre iskolába megy, ahol reményeim szerint kap mozgásterápiát is napi szinten, de legalábbis heti több alkalommal. Addig igyekszem újra bevezetni az esti ugrálást a trambulinon, és talán ahogy javul az idő, hintázni is többet kijutunk majd.
Még egyszer köszönöm válaszát, sokat segített!
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15785

  • heringmoni
  • heringmoni profilkép
Kedves Lucy!
Valóban egy kicsit soknak tűnik a fejlesztés. Egyéni, otthoni TMST-t csinálnak? Heti hány alkalommal?
Az óvodai étkezési gondoknak a szenzoros túlterhelés is az egyik oka lehet. Zavaró lehet pl a többiek fizikai közelsége. Az asztalnál ugyanis nagyon közel kerülnek egymáshoz a gyerekek, és kisfiának nincs lehetősége a számára elfogadható testi közelség betartására. Zavarhatják őt az étkezéssel járó zajok, vagy fényhatások (csillogó evőeszközök), vagy akár az intenzív illatok is.Meg lehetne próbálni, hogy kisfia egy másik helyen ebédeljen. Nem egy másik helyiségben, hanem egy másik asztalnál, ahol pl nyugodtabb gyerekek vagy kevesebb gyermek ül. De az is lehet egy átmeneti megoldás, hogy egy ideig egyedül ül egy kisasztalnál a többiek közelében. Ami még zavaró lehet:a tányérjára kerülő ételek keveredése. Meg kellene próbálni ezeket is jobban elkülöníteni talán. Javaslom, próbálják meg kideríteni, hogy mi lehet a kisfia számára zavaró az ebédelésben, amit dobálással reagál le.
A szenzoros érzékenység mellett azt is szem előtt kell tartanunk, hogy ő még csak 4 éves. Mire az ebédre kerül a sor, ő már egy számára nagyon fárasztó, megterhelő délelőtt után ül asztalhoz, és ez is jelentősen ronthatja a kontrollfunkcióit. Pláne, ha a rossz idő miatt nem tudtak kimenni az udvarra....Az elvárásoknak megfelelő ebédelés után valami jutalmat én azonnal adnék, hogy ezzel is megerősítsem a kívánt viselkedést
Az ovikezdés és a fejlesztések megkezdése egyszerre történt? Hány gyerek jár a csoportba? Mennyi időt tölt a kisfia oviban naponta?
Az, hogy nincs kedve közeledni a gyerekekhez, hogy gátlásosnak, szorongónak látjuk a kölcsönös szociális interakciók életkornak nem megfelelő szintű érettsége miatt van, és az asperger szindróma egyik tünete. Erre sajnos nincs azonnali megoldás. De az óvónénik türelme, kedvessége, finom irányítása, az ovis társak nyitottsága, a sok pozitív megerősítés, az apró sikerélmények és a célzott szociális és kommunikációs fejlesztés majd szép lassan ezen a téren is hoz elmozdulást.
Addig is át kellene gondolni a jelenlegi fejlsztéseket, és egy rangsort felállítani. Mi, mik a jelenlegi legfontosabb elérendő célok, változások, ezekhez melyik jelenlegi terápia vagy fejlesztés mennyiben járul hozzá, egyik vagy másik fejlesztés/terápia mekkora erőfeszítést kíván tőle és a családtól, és ezeket mérlegelve lehet a terhelést csökkenteni, a súlypontokat máshová helyezve átalakítani.
Üdvözlettel: Hering Mónika
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #15786

  • Lucy
  • Lucy profilkép
  • Nem elérhető
Kedves Mónika,

köszönöm részletes válaszát.
TSMT tornát itthon csinálunk, kb. 1-2 havi kontrollal. Már az 5. szintig elértünk, de a kisfiam sajnos az aktív közreműködését igénylő gyakorlatsorokat vagy szabotálni próbálja vagy valami kényszeres dolog miatt hiszti lesz a vége. Heti 5 alkalommal csináltuk, a trénerrel tanácskozva most a 2. szint heti 2, az 1. szint pedig heti 1 alkalommal megy, e héttől.
Ezen felül a BHRG-t javasolták, ami városunkban nehezen megoldható, próbálom elintézni, az kiváltaná a tréner szerint a TSMT-t. A torna márciusban lesz egy éve, hogy indult, az utóbbi időkig nagyon szépen csinálta a kisfiam, szerette is. Tulajdonképpen most is megcsináljuk, csak több a kifogás, panasz stb.
A másik, amit feltétlenül szeretnék megkérdezni, ha van rá mód, hogy mi lehet az oka és mit tehetnénk az alábbi dologgal: A kisfiam az utóbbi hetekben extrém módon impulzív, mindent dobál, minden előzetes nélkül lesöpri a poharat az asztalról, a félig megoldott feladatot, elkezdett játékot eldobja, közben gyakran kiabálja, hogy nem tetszik, holott kérte, hogy csináljuk. Aggódom, mert a fejlesztéseken is az eddigi gyönyörű együttműködés akadozik, mintha szabotálná a dolgokat.
Sokszor alighogy felkel, valamiért már reklamál, pl. hogy valami nem tetszik neki a napirendben, de mostanában tényleg mintha könnyebben elveszítené a türelmét.
Én is arra gondoltam, hogy szenzoros, ill. valami szervi oka lehet, nem tudom, mit tehetnénk. Az oviban kb. fél 9-től van délig, ebéd után hazahozom. Sajnos ott is már dobál sokszor, eleinte nem volt ilyen panasz. Közös tevékenységekben részt vesz, ha hívják, de jellemzően egyedül játszik vagy olvas. Az egyik óvó néni jobban a szárnyai alá vette, ebédnél is ő ül mellette.
Októberben kezdtük az ovit, egy évet előtte hároméves korától másik oviba járt.
A fejlesztések közül október közepe körül indult az egyéni gyógypedagógiai fejlesztés, decembertől a logopédus. Az oviban októbertől foglalkozik vele gyógypedagógus alapozó tornával és kognitív fejlesztéssel, de ez nem rendszeres, kb. heti egy alkalommal történik, a kisfiam nagyon szereti egyébként.
A fejlesztések ügyében most a gyógypedagógiai magánórákra hoztunk be mozgásos-énekes részeket, változtattunk, sokkal jobban viselkedett.
Az oviban a létszám 21 fő, de általában kevesebben vannak, a hiányzók miatt.
Szociális fejlesztést nem tudom, hogyan kellene elképzelnem, erről szívesen olvasnék pár szót, konkrétan miben tudnám segíteni, ilyesmit nem kap szervezett keretek között (Ez lehet pl. az elmeolvasásos módszer, szociális történetek?.
Az ebéd után mindig viszek neki kis édesség jutalmat, ezt mindig kapja, eléggé berögzült már nála.
Mindent összevetve én úgy látom, hogy mostanában a beszéde szépen fejlődött, erre fókuszáltam elsősorban az utóbbi 1-2 hónapban. A szakértőiben a motoros diszfáziát jelölték meg első helyen, elsősorban beszédjavítást ajánlottak.
Úgy érzem, most már első helyen ennek a nyugtalanságnak a leküzdése áll, és hiába javult rengeteget a kommunikációs képessége, bővülnek folyamatosan az ismeretei, mégis, súlyosbodtak a viselkedésproblémái. Ezt nem értjük, és eszköztelennek érezzük magunkat. Remélem, azért majd ez javulni fog.
Köszönöm még egyszer segítségét, elnézést, ha csapongtam válaszadás közben, rengeteg dolog jutott eszembe.
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 1 hónapja #16124

  • heringmoni
  • heringmoni profilkép
Kedves Lucy!

A TSMT terapeuta meglátása helyes, az aktv feladatoknál kiszálló, ellenálló gyerekeknél gyakran segít az elakadás leküzdésében, ha visszalépünk az előző, passzívabb tréningek felé. Az egy év otthoni TSMT szép teljesítmény, gratulálok a kitartásukhoz! Amit még javasolni tudok: próbálják meg a hisztit kiváltó feladatot vizuálisan megtámogatni:, vagy valami kedvelt tevékynséggel,mint motiváció összekötni: pl ha a bukfenc nem megy, akkor minden bukfenc után helyére illeszthet egy puzzle darabot, vagy elguríthat egy kisautó, vagy feltehet egy kockát a torony tetejére, vagy húzhat egy vonalat, vagy eldobhat egy plüss állatot,vagy beledobhat egy kanalat egy lábasba. Ha ez sem segít, akkor meg lehet próbálni csoportos, tornatermi TSMTvel kiváltani az otthoni tornázást. A terapeutájuk valószínűleg a HRG-re (hidroterápiás rehabilitációs gimnasztika) gondolt, ami a TSMT vízi megfelelője.Nagyon hatékony módszer, és a már sokat tornázott gyerkőc számára végre valami új, valami más (mert a változatosság is nagyon fontos a fejlesztésben!).
Örömmel olvasom, hogy az egyik óvónéni védőszárnyai alá vette a kisfiát. Ez biztosan nagy segítséget jelent a számára. A viselkedésromlás mögött állhat az elfáradás is, vagy az is, hogy a fejlesztések hatásra meglódult kognitív fejlődéssel nem tud lépést tartani a kifejező nyelvi készség, és ez nagyon zavaró, frusztráló lehet. A következetesség, a kitartó türelem, a vizuális támogatás fokozása, vagy átalakítása, a motivációs rendszer átgondolása segíthet.
Igen, szociális fejlesztésként a szociális történetek típusú fejlesztésre gondoltam. Ilyen célra remekül használhatóak pl az Anna,Peti, Gergő vagy a Bogyó és Babóca könyvek is, mert ezek az ovis életkorú gyerekek mindennapjairól szólnak, részekre bonthatóak, újra meg újra átélhetőek, átbeszélhetőek, eljátszhatóak. Esetenként az étrend átgondolása, étrendkiegészítők bevezetése is segíthet az viselkedésproblémák rendezésében.
Mónika
Téma zárolva.

TSMT 7 éve 3 hete #16416

  • mandarin
  • mandarin profilkép
  • Nem elérhető
  • 8 éves auti kisfiú, két kishúg
Kedves Mónika!

Egy rövid kérdéssel fordulok hozzád!
Kisfiam 2,5 éves, pervazív fejlődési zavara van, autisztikus jegyeket mutat. Fél éve kezdtünk terápiákra járni emiatt (jelenleg heti 3x). Szeretném vele tavasszal a TSMT tornát is elkezdeni. Jó magam gyógytornász vagyok, ismerem a módszert, de a tanfolyamot nem végeztem el. A problémám az, hogy nem találok a közelben olyan helyet, ahová elvihetném TSMT fejlesztésre. Interneten már mindent végigböngésztem. Hamarosan megszületik a kistestvér, így csak olyan hely jöhet szóba, ahová babakocsival is el tudok jutni, és a közelben van. A XVIII. kerületben lakunk, Pestszentimrén. Szóba jöhetne még a XX.(Pesterzsébet), a XIX. (Kispest) kerület, vagy akár Gyál is.
Tudnál-e segíteni az ügyben, hogy hová forduljunk?

Köszönöm a segítséget
Téma zárolva.

Válasz: TSMT 7 éve 3 hete #16420

  • heringmoni
  • heringmoni profilkép
Kedves "mandarin"!

A megadott helyszíneken az alábbi 2 intézményt találtam:
Pipitérkuckó Kispest, Háromszék utca 13, www.pipiterkucko.hu
Budapest, XX. kerület Nagysándor József u. 136. www.fejlesztohaz.hu

Sajnos egyik helyet sem ismerem személyesen.
Javaslom, nézze át a honlapokat, majd érdeklődjön, hogy milyen szolgáltatást tudnak nyújtani, és milyen időpontokban.
Amit még ajánlani tudok, és talán ez a legkedvezőbb megoldás: olyan TSMT terapeuta, aki kijár Önökhöz, és az otthonukban vizsgálja meg a kisfiát és tanítja be illetve vezeti a TSMT terápiát. Ilyet is tudok ajánlani (a BHRG Alapítványban évekig együtt dolgoztunk, nagyon jó szakember, melegszívű terapeuta), de az engedélye nélkül itt a fórumon nem adhatom ki a személyes elérhetőségét. Amennyiben szeretnék vele is felvenni a kapcsolatot, kérem írjon az email címemre (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.) és elküldöm Önnek az elérhetőségeit.
Jó egészséget kívánok Önnek és a leendő kistesónak is!
Mónika
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 3 hete #16421

  • Lucy
  • Lucy profilkép
  • Nem elérhető
Kedves Mónika,
köszönöm szépen, hogy legutóbbi kérdésemre is válaszolt. Bevallom őszintén, lenne még mit kérdeznem, de nem szeretném kisajátítani a topikot :) . Egy rövidet azért nem tudok megállni. Legutóbbi találkozásunkkor a helyi Korai Fejlesztőben a szakemberek arra utaltak, hogy nem helyes, talán egyenesen rossz hatású az alapozó terápia (oviban van) és a TSMT egyidejű gyakorlása. Most heti két HRG-t kezdtünk, a TSMT-t szüneteltetjük.
Az oviban továbbra is van torna, de kb. csak heti 2 alkalom, ritkán több.
Önnek mi a véleménye az alapozó terápiáról? HRG-vel együtt mehet?
Köszönöm, és elnézést, hogy mindig kérdésekkel bombázom.
Üdvözlettel, Lucy.
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 3 hete #16423

  • kisditke
  • kisditke profilkép
  • Nem elérhető
Kedves Mónika,kisfiamnál 6 éves korában diagnosztizálták az aut.spektrumzavart.Ép intellektusú, kitartó, szorgalmas, együttműködő,alkalmazkodó.Most 8 éves, elsős egy katolikus ált.iskolában, ahol magas a követelményszint.21-en vannak,integráltan oktatják a kisfiam.Az iskolában egyébként ő az egyetlen SNI-s tanuló. Nem kap aut.specifikus gyógyped-i megsegítést itt, bár a szakértői bizottság heti 10 órában ezt előírta a fogadó iskolának.Heti 1 alk-al jár egy logopédus, aki havonta egyszer félórát foglalkozik vele kiscsoportban. Eddig a tanulmányaiban nem voltak problémák, kiválóan megfelelt volt minden tantárgyból kivéve a matekot és a testnev.-t, ezekből jól megfelelt.A gyermekünknél a szociális kapcsolatteremtés a nehezített, nem tud v. nem akar beszélgetni a többiekkel. Magányos, zárkózott. Mihelyst kilépünk a suliból, mesél nekem, hogy mi újat tanultak aznap, mit mondtak a gyerekek neki. Ő nem kezdeményez beszélgetést az iskolában sem a gyerekekkel, sem a tanáraival. Hogyan segíthetnénk neki a kapcsolatteremtésben? Mit tudna tanácsolni? Mi a véleménye a gluténmentes étrendre való áttérésről- egyáltalán, javasolják-e ezt abban az esetben, ha szervezetileg nem érzékeny a gluténra? Válaszát várjuk, üdvözlettel, Kisditke
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 3 hete #16444

  • heringmoni
  • heringmoni profilkép
Kedves Lucy!

Általában nem szoktuk javasolni, hogy egyidőben többféle, az idegrendszer érését befolyásoló mozgásterápián vegyen részt egy gyerek. De szerintem a HRG nyújtottan sok taktilis inger, és az, hogy az eddig megszokott közegek, fejlesztések helyett jön végre valami új, valami más inkább lendületet ad majd a fejlődésnek, és nem hátráltatja azt.
Mónika
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 3 hete #16445

  • heringmoni
  • heringmoni profilkép
Kedves Kisditke!
Kisfiának nagy segítséget jelentene, ha megkapná a heti 10 óra autizmus specifikus fejlesztést, ami messze nem azonos a klasszikus logopédiai fejlesztéssel. Ha az iskola ezt nem tudja megoldani, akkor a felettes szervétől kell segítséget kérni. A jegyzőnél érdeklődhet, hogy ki is az illetékes, mert a közoktatás jelenleg átalakulóban van, és elég eltérő helyi megoldások léteznek. Ha nincs lehetőségük szociális és kommunikációs fejlesztést kínáló alapítványt felkeresni pl, akkor javaslom, beszélgessenek Önök sokat arról, hogy hogyan is lehet gyerekekhez közeledni. Nem könnyű ezt elméletben megtanulni, de nem lehetetlen. Sokat segíthet a bábozás, a dramatizálás, a szociális történetek többszöri elismétlése, szerepjáték szerű gyakorlása. Tanítson neki direkt olyan mondatokat, fordulatokat, amyellyekkel indtíhatja a kapcsolatot, vagy bekapcsolódhat egy tevékenységbe. Iletve arról is kell, hogy beszélgessenek, hogy miről lehet azt észre venni, ah valaki akar vele játszani, beszélgetni, és mik a jelei annak, ha nem. Javaslom, amikor beszélgetnek, próbálja kideríteni, hogy ki az az 1-2 gyerek, akiket a kisfia szimpatikusnak tart, akikről úgy érzi, van, lehet velük valami kapcsolata. Aztán ezt az 1 vagy 2 gyereket hívja meg Ön, hogy jöjjenek át pl. Önökhöz játszani. Ebben kérje nyugodtan a tanító néni segítségét! Aztán, ha a gyerkőcök elfogadták a meghívást (nem kell ennek szülinapi partynak lennie, csak egy sima szombati együtt legózás vagy számítógépezés vagy vonatozás vagy bicajozás vagy trambulinozás legyen), igyekezzen Ön úgy irányítani az együttlétet, hogy kisfia és a vendégek is élvezzék. Így, élvezve a hazai pálya előnyeit és a kisebb létszámot talán kisfia is könnyebben megnyílik, és ezt követően talán már a suliban is tud ehhez az 1-2 gyerekhez kapcsolódni, és rajtuk keresztül a többeikhez is. Természetesen mindehhez sok időre és türelemre van szükség, mert az autizmus egyik tünete a kölcsönös szociális interakciók mennyiségi és minőségi eltérése. De a helyzet nem reménytelen :)
A tanító néni segítségét is kérheti. Ő teremthet pl olyan helyzeteket, ahol csoportmunkában lehet csak afeladatot megoldani, és beoszthatja úgy a csoportokat,hogy kisfia olyan csoportba kerüljön, amelyikben kedves, együttműködésre készebb gyerkek vannak, és az együtt tevékenykedés is segítheti a nyitást, a közös élmények kialakulását.
A glutén mentes diéta sokaknak segít, de bevezetése előtt célszerű egy ételintolerancia teszt elvégzése pl. Javaslom, diéta ügyben nézze át a www.gapsdiet.eu honlapot.
Mónika
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 3 hete #16551

  • nagyorsolya
  • nagyorsolya profilkép
  • Nem elérhető
Kedves Mónika!

Hol tart Ön hallásébresztést? Mennyibe kerül? Köszönöm!
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 3 hete #16554

  • heringmoni
  • heringmoni profilkép
Kedves Orsolya!

Bpesten, a BHRG Alapítványnál, ahol 66.000 Ftba kerül, és Dunakeszin, ahol 45.000Ftba kerül. Ha ezek a helyszínek nehezen megközelíthetőek az Önök számára, akkor ha van, tudok az Önök lahelyéhez közelebbi terapeutát ajánlani magam helyett.
Mónika
Téma zárolva.

Válasz: A gyógypedagógus válaszol 7 éve 3 hete #16555

  • nagyorsolya
  • nagyorsolya profilkép
  • Nem elérhető
Igen, ezek elég távoliak. Mi Szigetszentmiklóson lakunk, így Dr Pataki rendelője nincs olyan messze kocsival, csak olcsóbbat keresek. meg egyelőre vívódom, jó lenne-e ez nekünk. (A hallásvizsgálaton túl vagyunk, a túlhallás adott.)
Téma zárolva.
Oldalmegjelenítési idő: 0.143 másodperc