Mi az elmúlt négy évben több motivációs módszerrel is próbálkoztunk. Valami jól működik, valami egyáltalán nem. Én azt vettem észre, hogy minden csak ideig-óráig jó, variálni kell őket. Leírom sorban, hogy eddig mivel próbálkoztunk:
1. Nyomdagyűjtés
Ez volt az első módszer, a legkevésbé sikeres. Kétszer is nekifutottunk, a diagnózis után és a sulikezdéskor. A fiam 5-6 éves volt, már tudott olvasni. Csináltam egy egyszerű táblázatot, az első oszlopba a megoldandó feladatot írtam, ha megvolt vele, akkor nyomtam oda egy nyomdát. Az utolsó oszlopba írtam, hogy mi lesz a kézzel fogható jutalom és hány nyomda kell érte. Eleinte 1-2 nyomdáért kapott pl. egy pez cukrot.Az iskola elkezdésekor már a saját naptárjába (hetirend) írtuk be, hogy szombaton vagy vasárnap valami apró játék vagy kirándulás, ha minden nap van nyomda. Naponta akkor kapott nyomdát, ha a tanítónéni szerint összességében jól telt a nap.
Amíg napirendeztünk, addig volt nyomdagyűjtős kártyánk, felettem neki a többi tevékenység közé és ilyenkor feladat lapoztunk, segített a házimunkában stb.
A nyomda totál nem érdekelte, se 5, se 7 évesen, nem tuningolta, hogy ő maga nyomtatja be a pontgyűjtőbe, naptárba.
2. Szabályok betartásához mosolygós arc
Ezt akkor kezdtük, amikor a suliban 2 hét után bedőlt a nyomdázás. A nekünk gondot okozó viselkedés problémákkal kapcsolatban készítettem képes szabályokat (nem pakolok mások cuccai között, nem dobálok, ha mérges vagyok, nem szaladok el a tanítónénitől stb) Ezek ki voltak téve a padja mellé a falra, most a padján vannak, mindegyiken van egy kis tépőzár. Minden reggel úgy indult, hogy ott mosolyogtak az arcok a szabályok mellett. Ha nem tartotta be az első rászólás után sem, akkor a tanítónő levette az arcot. Ha kirívóan nagy gond volt, akkor piros, szomorú arcot raktak fel. Ilyen egy év alatt egyszer fordult elő, nagyon zokon vette, hogy le vették a mosolygóst és még szomorú arcot is kapott.
Észere vettük, hogy egész nap nehéz neki mindenre koncentrálni, ezért a tanítónő készített egy egyszerű órabeosztást (8-9; 9-10, ... 15-16) és ha abban az órában nem volt gond, akkor mögé tűzték a mosolygóst. Így mindig csak egy órára kellett koncentrálni.
3. Kincsesláda
Ezt kombináltuk az előzővel. Volt a suliban egy zárható fa ládikája a padjában, apró jutalom falatokkal. A kulcs a tanító nőnél. Ha du. minden szabály mosolygott, akkor kinyitottuk.
4. Zsetongyűjtés
Ezt most vezettük be. Két féle zsetont gyártottunk, ő választotta ki a figurákat (Garfield és Spongyabob) Az egyik 3 perc gépezést a másik 10 Ft-ot ér. A suliban a feladatok előtt megbeszélik a tanítónővel, hogy milyen típusú zsetonért dolgozik meg a tanítónő a feladat nehézségétől függően pedig 1, 2 vagy 3 zsetont ad. Ezeket hazahozza, otthon gyűjtjük, számolgatjuk és ha akarja, akkor beválthatja. Gépezhet vagy a pénzt a perselyébe dobhatja. Ha gond van, akkor a megszerzett zsetonokat a tanítónéni vissza is veheti (ez tegnap meg is történt sajnos
)