LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó
Szia, Vendég
Felhasználói név: Jelszó:
Frissen diagnosztizálva

Téma: Te hogyan vetted észre?

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44976

  • AgiB
  • AgiB profilkép
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44977

AgiB, Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44978

  • AgiB
  • AgiB profilkép
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44986

Köszi Szanya a választ! Nem hiszem, hogy megbánom, hogy írtam ide, hiszen teljesen anonim maradtam. Valójában van pár apró dolgo ami aggaszt, és akár korai jel is lehet, nem int nemet/igent a fejével (bár a nemet használja elég jól), nem követi a tekintetünket, régebben, ha mutattam az ujjamat nézte, ma már oda szokott nézni, ahova mutatok, szóval ezt már érti. És igen, beszél, mutogat, utánoz, kommunikál, bohóckodik, ami meg az egésznek teljesen ellentmond. Lehetséges-e az, hogy idegrendszeri éretlenség okoz autisztikus tüneteket?
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44987

MissIgnisz, oké, én sem értem, hogy másnak ez miért gond, de mivel rendszeresen ez van, gondoltam, nem árt, ha szólok. :)
Ez nem autisztikus szerintem ebben az életkorban. A kommunikáció fejlődése egyénenként eltérő. Az autiknál az a baj, hogy ezek a dolgok, hogy pl. az ujját nézik az embernek, mikor mutat, az mondjuk még 2-3 évesen is így van. Amennyiben a kommunikációja releváns és látod az egyértelmű fejlődést, akkor nincs miért aggódni. Meg aztán még ha van is valami, akkor az nagyon enyhe, és a fejlesztés is sokat használ, szóval még akkor sem kellene aggódnod.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44990

Köszi Szanya a választ! Azt megkérdezhetem, hogy te milyen jeleket észleltél már 1-1,5 éves korban?
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44991

Nem beszélt, nem rágott és pörgetett, pengetett mindent. Nem volt nehéz azonosítani a pörgetés alapján, hogy miről van szó.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44992

  • Rkosa
  • Rkosa profilkép
Sziasztok!
Kissé tanácstalanul írok nektek. A kisfiam 8 éves. Most merült fel nála az asperger gyanú. 4 éves kora körül kezdett el drasztikusan változni. Az óvodában agresszív lett, dühkitörései voltak. A nevelési tanácsadóban azt mondták, hogy önbizalomhiányos és érzelmileg le van maradva, majd kinövi. Csoportváltást követően egy nagyon szuper ovónőhöz került és látványosan javulni kezdett a fiam. Egy évet visszatartottam az oviban a nevtan tanácsára. Most elsős. A jövő héten új iskolában kezd. Itt katasztrófa volt. Újra előjöttek a kitörései, az órákon állítólag vagy a padon feküdt, vagy a földön, verte a fejét a falba/asztalba, ütötte magát és bántotta az osztálytársait. Itthon soha sem tapasztaltunk semmilyen agressziót. Semmit abból amit az oviban meg a suliban elmondtak. Járunk pszichiáterhez (szerinte aspi gyanús), voltunk nevtanban még 2x (ott az egyik auti szakember szerint is aspi gyanús), a suliban a fejlesztőpedagógus is aspi gyanút mondott. Kértem és kaptunk időpontot az ilka utcai gyermekpszichiátriára májusra. De néha kétségeim vannak, hogy tényleg aspi e vagy csak én bsztam e el nagyon csúnyán. Bár 3 gyerekem van és csak ő működik másképp. Ami megvan nála az a hihetetlen rugalmatlanság, és a szabálykövetés. Viszont kommunikatív. Többet beszél, mint a másik kettő együttvéve. Minden érdekli. Az állatoktól a csillagászatig minden. Viszont fura, hogy feltesz egy kérdést és amikor válaszolunk neki az mintha nem érdekelné. Pl elkezdek válaszolni és az első mondat felénél félbeszakít és bedob vagy egy random tök más kérdést, vagy sztorizik. Minden elmesélése hihetetlenül aprólékos és nyakatekert. Amikor kicsi volt és feltett egy kérdést, az egy hosszú sztori volt. Ha már tudtam mit akart kérdezni és előbb válaszoltam rá, mint ahogy a "kérdésnek" a végére ért volna, újra kezdte az egészet a legelejétől.
Nagyon jól ls kényelmesen érzi magát attól, ha kötöttségek nélkül játszhat. Viszont ha kötelező feladat van (pl házimunka-rakj rendet a szobádban-, tanulás), akkor kiborul. Itthon húzza az időt, ideges, sír ritkán tépi a haját, de egy 10-15 perc után nekiáll és megcsinálja a feladatot. Iskolában állítólag órákig üvölt, veri a fejét a falba, dobálja a felszerelését, fetreng a földön és nem csinálja meg a feladatokat.
Fogalmam sincs, hogy ez aspi, vagy el van kényeztetve, vagy egyáltalán hogy lehetne segíteni neki, hogy az új iskolában ne ismétlődjön meg minden. Ott 11 fő van az osztályban, összevont csoport. 1-től 4.osztályig vannak a gyerekek.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44993

Szia!
Nem hinném, hogy elrontottad volna, valami tényleg nagyon nincs rendben. Az aspergert ebben az életkorban diagnosztizálni nem egyszerű, de az Ilkában jó szakemberek vannak, biztosan segíteni fognak, ha nem asperger, akkor is. Ettől függetlenül azt javaslom, hogy most rögtön próbálj bejelentkezni az EMÚ-ba vagy a Symbo-ba fejlesztésre. Akár aspi, akár nem, fejlesztés kell, és ők erre vannak szakosodva.
Ez az új iskola egy EGyMI?
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44994

  • Rkosa
  • Rkosa profilkép
Szia. Nem az egymi. Oda szeretném/szerettem volna, de ahhoz kell papír, vagy sni és/vagy auti, meg egy befogadó nyilatkozat az iskola igazgatójától. Nos az egyik ismerősöm hasonló cipőben jár, és azt mondták neki, hogy a sulitól nem fog befogadó nyilatkozatot kapni. Az igazgató ez után ezt meg is erősítette. :( nekünk nagyon jó lett volna, mert sem jogsink, sem kocsink nincs. Az közel lett volna. Ahová most megy az tőlünk 11 km-re van, nulla közlekedéssel. Egy anyuka vállalta, hogy hozza viszi a fiamat, de jövő szeptembertől ez is megszűnik.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44995

Csodálkoztam is, csak általában ott van összevont osztály, azért gondoltam. De oda valóban kell sni papír. Viszont nem hinném, hogy az annyira jó lenne.
De így most már világos, hogy a két fejlesztőhely sem nagyon jön szóba, igaz?
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 1 hónapja #44996

  • Rkosa
  • Rkosa profilkép
Utána nézek ezeknek a fejlesztéseknek. Viszont ahova most megy, ott van egy kifejezetten autikra specializálódott fejlesztőpedagógus. Nagyon aranyos. Mozgás-, és viselkedésterápiával foglalkozik. Hozzá lehet magánba is menni. Ki fogjuk használni az összes helyi lehetőséget.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 2 hete #45096

Sziasztok!
Már egy ideje olvasgatom a fórumot vendégként, nem olyan régen be is regisztráltam, mert elhatároztam, hogy leírom a mi helyzetünket.
Jövő hónapban lesz 3 éves a fiam, akiről úgy gondoljuk, hogy érintett lehet. Sok tünete van, de olyan igazán feltűnő mozgásai nincsenek. Néha páros lábon ugrál, kezét ökölbe szorítva ütögeti össze, nagyon elvétve repked örömében. A legfőbb problémánk a beszédfejlődése, egyáltalán nem beszél semmit, csak halandzsázik ritkán, illetve mindent ugyanúgy nevez meg: „tidi”. Hangokat ad ki, tehát nem néma, hallása biztosan jó, hamarabb meghallja pl az utcán a szirénát, mint mi, meg nagyon sokat tesztelgettük is, mindent hall. A beszédértése úgy gondoljuk, hogy nagyon jó, mindent megért, legalábbis itthon. Pl: Hozd már ide a hugi teáját, akkor idehozza, vagy hozok kaját, ülj az ágyra akkor odaül. Ma pl rokonlátogatáson filctollal rajzolt (csak firkál), amit még mesében sem látott (itthon színes ceruza, zsírkréta, rajztábla van). Össze kente vele a tenyerét, mutogatta, hogy „tidi” és mondtuk neki, hogy majd este fürdéskor lemossuk. Fürdés után, amikor öltöztettem, megkérdeztem tőle, hogy lejött a kezedről a filctoll? Ránézett a tenyerére és örömmel mutatta, hogy „tidi” (lejött). Ezekből gondoljuk, hogy beszédértéssel nincs gond, de akkor miért nem beszél? Mikor egy éves lett, elkezdett mondani pár szót, amiket akkor nagyon szeretett, csiga (dzsizsa), virsli (dzsidzsi), cica (tita). Ezeket egy-két hónap elteltével elhagyta. Kicsi korában egy dolgot utánzott a szájával, a mit csinál a hal? Összehúzta a száját, mint mi, ezt sem tudja utánozni azóta sem. Grimaszt sose vágott, csak azt a furcsa orrfelhúzósat magától (mikor szégyellős akkor csinálja úgy vettem észre) de utánozni sosem utánozta. Állathangokat sem utánzott sosem. Nem integet, nem is érti miért kellene, a 11 hónapos lányom már vígan integet. Nem ad puszit, csak kérésre, azt is csak úgy, ha mutatom hova, de inkább csak a fejével bólint oda, mármint hozzáér a buksijával az arcunkhoz. Nem játszott sosem szerep és mintha játékot. Ha kicsi korában próbáltunk neki mesét olvasni, vagy játszani vele, oda se nézett ránk, eljátszott mellettünk, a játékokat viszont rendeltetésszerűen használja, autót tologat, építővel épít, de egyáltalán nem kreatívan. Pl ha építek garázst az autónak, ő akar beleállni, ha rajzolok fagyit, meg akarja enni, ha könyvben lát csúszdát rá akar ülni…stb. :) Étkezés elég durva, mini adagok, nagyon maszatos, kezével rásegít és betolja a főtt ételt a szájába elég sokszor. Nyelési nehézség van. Válogatás szintén, bár egyre jobb a helyzet, mert olyan is volt, hogy csak a virslit és a májkrémes kenyeret ette meg fél éven keresztül, meg pár bébiételt, aztán a levesnek csak a levét. Nagy dührohamai nincsenek, bár sokszor sír, mint akinek van valami baja, de nem tudjuk miért. Igazából olyankor semmi se jó neki. Főleg alvás után van ez, vagy ha nagyon fáradt. Mióta a húga megszületett (11 hónapos most), azóta elköltözünk, ami nem viselte meg szerintünk, bár amikor elköltöztünk fél éven keresztül csak a róla készült videókat volt hajlandó nézni egész nap (közben játszott is), de mást nem lehetett betenni, mert iszonyatos hiszti volt és tolt és húzott oda minket, hogy kapcsoljuk ki. Amúgy se nézett meg sose mindent, csak amit ő úgy gondolt, ha olyan volt, amit nem akart, húzott minket oda, hogy kapcsoljuk el. Most is így van. Kicsi korában nagyon félt az orrfújás/köhögés/WC lehúzástól, ezekre még álmában is felkelt, aztán elkezdett félni a gyerekek beszédhangjától, ha megszólalt egy gyerek, durván hangos üvöltésbe kezdett, azt leste mikor szólal meg a gyerek és már ordított is. Ez két évesen szűnt meg nála, akkor született a testvére. Azóta az ő ordításától fél így, de amúgy imádják egymást. Mióta a kicsi is kicsit nagyobb, azóta látjuk, hogy ő sose ölelt így bennünket, mint a húga, ennyi idősen nem mutogatott így, ilyesmik… Sokszor ajtózik, nézegeti magát tükröződő felületen, néha lassítva csinál dolgokat, vagy úgy csinálja, hogy nem néz oda csak a szeme sarkából, vagy egyáltalán. Játékában nagyon sok az ismétlés, egymás után sokszor végrehajtja és szinte mindig ugyanaz a játék, de a dolgok, amivel játssza mindegy mi, azok nem ugyanazok. Ha ilyet játszik, akkor nevére nehezen figyel, sokszor 5-6 alkalommal egyre erősebben szólítom és akkor néz oda néha bambán és folytatja, néha nevetve… Általában azt játssza, mintha szállítana valamit. Tol valamit (taxi/szennyestartó/legóautó), kinyit rajta valamit (csomagtartó/szennyeses teteje/legóautón pl rács), kiveszi amit szállít (labda/zokni/legódarab), leteszi, majd vagy a földön el és visszahúz rajta egyet, vagy magán, pl nyakán, hátán, de ez minden körben ugyanott történik egy játék alatt, aztán kinyitja a valamit, beteszi a tárgyat, becsukja a valamit, ismét tolja és kezdődik elölről, akár 10x egymás után. Ezt bármivel képes játszani, amin van nyitható dolog. Ma pl ugyanezt játszotta az elöltöltős mosógéppel rokonnál (fürdőszoba ajtó kinyit, mosógép kinyit, beül, magáracsuk, kinyit, kádhoz megy, dugót lánccal együtt felvesz, letesz, ajtón kimegy és folyt újra…), nem számoltam, de legalább 50x. Néha valamit változtat rajta és akkor utána azt a kört játssza tovább, meg az a furcsa, hogy ilyenkor nagyon csendben van, meg se szólal, koncentrál. Ha ilyeneket játszik, ezekből nagyon nehéz kizökkenteni. Finommozgása is nagyon el van maradva. Kommunikálni úgy szokott, hogy vagy nyöszörög, és már tudjuk is mi kell neki, mert ismerjük, vagy arra mutat, ahol pl a cumisüveg szokott lenni. Néha odahozza hogy kér pl teát és ide is adja az üveget, akkor is odahozza, hogy ha nyöszörög én meg mondom neki, hogy hozd ide… Tehát így mindent megértet velünk. Mikor kitaláljuk, hogy mit akar, akkor mostanában mindig elégedetten mondja, hogy höhh (ilyen na végre, hogy rájöttetek arckifejezés és hangon, de olyan aranyos. :laugh: ). Vannak rituálék, este fürdés, altatás, mese. Van szokás, pl másfél éve minden kávéskanalat ő akar kidobni, hiszti van, ha nem ő dobja…stb, van pár ilyesmi is. Meg rengeteg ilyen apróság van, ami tünet lehet, de leírni is sok lenne, meg lehet már olvasni is, mert úgy látom nagyon hosszúra sikeredett ez az iromány. Mi január óta gyanakszunk, hogy autizmus lehet, a védőnő egyértelműen azt mondta, hogy „á, nem, dehogy, Biztos, hogy nem…”stb. Háziorvos is meglepődött, hogy mi arra gyanakszunk.
Szerintetek ezek alapján lehet érintett? Ha igen, mennyire lehet súlyos? Mert értelmileg semmi baja, mindent megért, amúgy ügyes, mindent megcsinál, amit mondunk neki, szinte egész nap nevetgél és mosolyog, tesójával néha próbál játszani (pl be kell vinni hozzá a bunkerba), emberekkel barátságos, nem agresszív. Voltunk szakértői bizottságnál, mert kértünk vizsgálatot autizmus gyanúra (így benneteket olvasva nem ott kellett volna kezdeni, kár, hogy nem találtam hamarabb erre a fórumra). Most várjuk az ADOS vizsgálatot, mert az egy másik időpontban lesz, de annak még az időpontját se küldték ki másfél hónap alatt.
9 éves auti fiú, 7 éves auti lány
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 2 hete #45097

Szia Misty!
Hát ez a nem integetés meg a sok ismétlő játék... Kell az az ADOS. A szakértőinél mondtak valamit?
A súlyos vagy nem súlyos kérdésről a GyIK-ba írtam egy rövid általános választ, a lényege, hogy a súlyos az, amit a szülő vagy környezet annak érez. Egy kommunikációjában nagyon enyhén érintett Aspergeres is lehet súlyos, míg egy nagyon rosszul beszélő auti lehet enyhe a környezete szerint, mivel mondjuk minimális viselkedészavara van. Ha a kérdés az, hogy mennyire fog beszélni és önálló lesz-e, ezt nyilván nem lehet látni, amikor még diagnózisa sincs.
A kommunikáció fejlesztésével azonnal el kellene kezdeni foglalkozni, függetlenül attól, hogy mikor fogják vizsgálni.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 2 hete #45098

Szia Szanya!
Először is Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok mindenkinek! :)
A szakértői vizsgálat február 21-én volt, ahol megnézte egy pszichiáter, kb 5 percig tartott, tett fel pár kérdést és ki lehetett menni, semmit nem mondott. Aztán egy pszichológus nézte meg, ott elkezdett közben ismétlő játékot játszani (talált egy plüss dínót, ezután a szekrényajtót kinyitotta, dínó be, ajtó becsuk, ajtó kinyit, dínó ki, ajtó becsuk…), valamint tett fel nekünk jó sok kérdést és közben színeket válogattunk vele, formát, ezeket is tudta mindet. Mikor végeztünk, akkor annyit mondott, hogy fel kell majd menni a gyógypedagógushoz is, aki szintén megnézi és majd ő adni fog nekünk egy kérdőívet (az ADOS-t), amit majd otthon ki kell tölteni, hogy ők el tudják helyezni valahol a spektrumon, ha szükséges. Úgy fogalmazott, hogy véletlen se lehetett kitalálni, hogy most akkor autista vagy nem, de gondolom azért kaptuk az ADOS-t, mert gyanús volt neki. Aztán megnézte a gyógypedes, azt mondta, hogy nagyon ügyes, értelmes és könnyen fejleszthető lesz. Itt már rákérdeztünk, hogy jól látjuk-e, hogy igazából nem nagyon lehet eldönteni, hogy mi a helyzet, erre, mintha azt mondta volna, hogy igen. De annyira semmit nem mondtak, pedig olyan jó lett volna, ha mondanak valamit. Annyit mondtak konkrétan, hogy töltsük ki a kérdőívet, küldjük vissza postán, aztán majd írásban értesítenek a kiegészítő ADOS vizsgálatról. Eddig még időpontot sem kaptunk.
Elolvastam, amit a GYIK-ban írtál, köszi. Olyan közepesnek ítélem meg a mi helyzetünket, de megnehezíti most a kistesó is, mert két gyerekkel csak nehezebb foglalkozni, mint eggyel, szóval szerintem amiatt is érezzük magunkat úgy minden este, mint akin átment az úthenger, mert ketten vannak, nem csak a fiunk nehezíti meg ennyire a helyzetet. Igazából mi úgy érezzük, hogy ha beszélne végre, akkor nagyon nagyon nagyon sokkal könnyebb lenne nekünk. Pedig kommunikál is, valahogy mindig jelzi mit akar, szinte mindig ki lehet találni mostanában (legalábbis mi ki tudjuk találni, nem tudom idegen ember ki tudná-e…), meg is érti, amit mondunk, szóval akkora vész nem lehet. :)
Kisvárosban lakunk, ismerek is pár gyógypedest, de vagy nem vállalják el a fejlesztését magán úton, mert sok a magán órájuk már és nem fér bele az idejükbe, vagy a szakértői papírra várnak, hogy majd az alapján. Most találtam egy korai fejlesztőt a szomszéd városban, aki magán órában lehet el tudja majd vállalni, de még csak most akadtam rá, úgyhogy majd holnap veszem fel a kapcsolatot vele, nem akarom húsvétkor zavarni.
Olvastam, hogy az otthoni fejlesztés nagyon fontos, szerinted mivel lehet fejleszteni a beszédet olyankor, ha kommunikál más módon, meg meg is ért mindent? Akkor is kell a PECS? Vagy van valami más fejlesztés erre? Az is lehet nem is érintett, csak a beszéde késik ennyire? Bár amúgy meg sok egyéb apró tünete is van, de sok ebből talán életkori sajátosság is lehet. Az pl. szerepjátéknak minősül, hogy látja a mesében, hogy a kukásautóba legót pakolnak és ő azt utánozza, hogy ő is belepakolja a legót? Mert mintha játékot sose játszott, nem csinált úgy, mint aki etet, telefonál, semmi ilyesmit, de ezt meg utánozza nem olyan régóta.
9 éves auti fiú, 7 éves auti lány
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 2 hete #45099

Misty, a kérdés az, hogy mennyire kommunikál más módon. A leírásod alapján nem nagyon. A beszédfogyatékos gyerekek mutogatással egészen részletesen le tudják kommunikálni, el tudják játszani, hogy mit akarnak. Nekik elsősorban logopédiai terápiát szoktak javasolni, viszont az az autiknak nem elég. Az elsődleges a beszédnél az, hogy legyen kommunikációs szándék, a következő az, hogy eszköz is legyen hozzá, amíg a beszéd nem megy, addig a PECS egy alternatíva, ami azonnali érthető kommunikációt tesz lehetővé, szemben a logopédiával, ami szükséges egyébként, de nem azzal indít, hogy kérek almát, hanem azzal, hogy mit mond a maci, brum-brum. Értelemszerűen a hasznos momentán az, ha tudja közölni, hogy mit akar. És mellette kell gyakorolni a hangképzést. Van egy cikke Tomgernek a beszédindításról, azt olvasd el. A nem autiknak nem árt az autis beszédindítás, aki nem auti, az nem lesz az, akármit csinálunk.
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 2 hete #45100

Szia Misty!

“Az pl. szerepjátéknak minősül, hogy látja a mesében, hogy a kukásautóba legót pakolnak és ő azt utánozza, hogy ő is belepakolja a legót? Mert mintha játékot sose játszott, nem csinált úgy, mint aki etet, telefonál, semmi ilyesmit, de ezt meg utánozza nem olyan régóta.”

Szerintem ez csak utánzás. Olvastam régebben, hogy a mintha játék úgy kezdődik, hogy pl. a gyerek egy kiflit a füléhez emel és úgy csinál mintha telefon lenne :)
Enyém is leutánoz sokmindent amit lát tőlünk de magától nem talál ki új szitukat, cselekményket.
Megmondani mennyire érintettek szerintem nem egyszerű. Annyit változnak még. Enyém 3 volt decemberben és még róla sem tudom megmondani mennyire érintett. Nálunk néha jobb és alig vannak autis tünetei, néha meg rosszabb, olyan ez mint a hullámvasút, de az biztos, hogy jól fejleszthetőek és ez a lényeg :)
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 2 hete #45108

Szanya, Ő inkább csak nyöszörög, de sokszor arra mutat, amerre van, amit kér, néha mutató ujjal, de jobbára ilyenkor tenyérrel, vagy fordított tenyérrel. Ha mesét kell választani, akkor arra szinte mindig mutató ujjal mutat. Ha éhes, akkor nekiszalad a kamraajtónak és nyöszörög/hisztizik, meg ki is választja mi kell neki, mert amit nem kíván, azt a kezemből ellöki és közben nevetve ad ki valami hangot. Ez minek számít szerinted, tud kommunikálni vagy nem? Olyan nem egyértelmű ez nekem. :( De Ti itt jártasak vagytok ebben, azért is kérdezem.
Köszi a cikket, nagyon hasznos. Próbáltuk volna a TSMT-t, de nem akarta, én, a férjem és a nő, aki csinálta a gyakorlatokat hárman sem tudtuk belekényszeríteni (akkor még eszünkbe sem jutott az autizmus). Vagy egy órán át ordított, ki akart ugrani a plédből is, nagyon durva volt.
Sokszor egyébként annyira nem tudom mi van vele, mert szeret incselkedni is. Pl.: direkt rosszul veszi fel a cipőt, aztán ha szólunk jól kinevet és utána felveszi jól, vagy rosszul veszi fel a ruhát (rossz oldalba dugja kezét/lábát direkt), aztán szintén nevet egy jót és felveszi jól. Vagy jókat nevet a mesén, amikor pórul jár valaki, néha olyan, mintha a viccet is értené, mármint ha viccelődünk vele. Vagy pl. tudja hogy nem vihet be a szobába semmilyen ennivalót, de mindig sunnyog befelé vele és néz minket vigyorogva, hogy mikor szólunk rá. Ha nem vesszük észre és már jól bent jár, akkor ki is kéri magának, hogy zavarjuk ki. :) De pl amikor utazunk autóval és hátranézek vigyorogva a kicsi rögtön nagy vigyort vág és örül, a fiam meg csak néz bambán, semmi reakció. Ha úgy nézek hátra, hogy nevetős vagy olyasmi hanggal kísérem az egészet, akkor ő is vigyorog rám. Na mindegy, majd kiderül. Ma voltam a háziorvosnál és közölte, hogy manapság annyi mindenkire „ráhúzzák”, hogy autista, de szerinte a fiam nem az, hisz hozzá tartozik jó pár autista gyerek és nem így viselkednek, mint ő (itt szerintem arra gondolt, aki nagyon érintett, mintha nem haladna a korral, az jött le nekem a sok olvasgatás után, bár nem akarom megbántani, mégiscsak ő az orvos).
„A nem autiknak nem árt az autis beszédindítás, aki nem auti, az nem lesz az, akármit csinálunk.” – ez természetes, nem is gondoltam ilyesmire.
9 éves auti fiú, 7 éves auti lány
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 2 hete #45109

Szia Babesz! :)
Köszi a választ, nálunk is olyasmi a helyzet, mint a hullámvasút. Mire kigondolom, hogy nincs ennek a gyereknek semmi baja, addigra megint van valami. Annak nagyon örülök, hogy jól lehet majd fejleszteni.
És az új szitu szerinted, ha pl. a legó helyett zsírkrétát tesz bele, de azt nem mutatta meg neki senki? Vagy csak helyettesít, de nem új szitu? Amúgy mindig szalad, mikor kitalál valamit és fog is hozzá játszani. Játszik normálisan szerintem, csak elég szegényes a játéktevékenysége. De pl szőnyeget felhajtja és azon tolja az autót, meg ilyeneket is csinál.
9 éves auti fiú, 7 éves auti lány
Téma zárolva.

Te hogyan vetted észre? 7 éve 2 hete #45110

Misty, ennél sokkal pontosabban ki tudják fejezni magukat azok a gyerekek, akiknek nincs kommunikációs sérülése. Pl elmutogatja, hogy eszik.
A TSMT nem fontos, az nem auti spec. terápia, a lényeg a szociális és kommunikációs fejlesztés.
Látom, hogy nem vagy még biztos a dologban, ezen a diagnózis sem fog egyébként segíteni hirtelen. Ha azt mondják, hogy nem, akkor is tovább gyanakszol, ha azt mondják, hogy igen, akkor kételkedni fogsz. (Tapasztalat.) Nem érdemes ezen túl sokat gondolkodni, ugyanis kb 4-5 éves korra teljesen tiszta lesz a kép, de az viszont biztos, hogy a kommunikációja nagyon gyenge, arra nagyon gyorsan rá kell menni. Csak sajnos mindenhol várólista van. :(
Téma zárolva.
Oldalmegjelenítési idő: 0.176 másodperc