Másolásvédett tartalom.

Írta: Labolen
Kategória: A vizuális támogatás alapjai
Találatok: 5647

Egy látás-, hallás-, vagy mozgássérült gyermek nehézségeit, mindennapi problémáit könnyen megérthetjük, és az őket segítő eszközök is egyértelműek a számunkra. Az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeknek ugyanúgy vannak korlátaik, bár ezeket nehezebben értjük meg, ezáltal az őket segítő eszközöket és módszereket is nehezebben fogadhatjuk el.  

Először is foglaljuk össze röviden, hogy mik az alapvető problémák:

Mindezek ismeretében már egyértelmű, hogy szükség van speciális eszközökre, módszerekre, és hogy mely területeken kell támogatni a gyermeket a mindennapokban. Ezeket az eszközöket vizuális eszközöknek, a módszereket pedig autizmus specifikus módszereknek hívjuk. (Forrás: Rácz Zsuzsanna: Autizmussal élő gyermekek vizuális támogatása)

Az autizmus szempontú akadálymentesítés is több fokozatú lehet. Nagyon fontos, hogy minden segítséget a gyerekre kell szabni, az egyénenként változó szükségletekhez kell igazítani. Ebben szakember segítségét kell kérni. 

Fontos azonban, hogy a fent leírt nehézségek nem múlnak el attól, ha egy autizmussal élő gyerek beszédértése átlagosnak mondható. Figyelme szórt lehet, mások szándékainak felismerése problémát okozhat, és egy számunkra egyszerű folyamatban is elakadhat, ezértőket is segíteni kell.

 

Összességében elmondható, hogy az autizmus szempontú akadálymentesítés alapvető módszere a vizuális támogatás, mely a világot a gyermek számára érthetőbbé, így élhetőbbé is teszi. 

Letölthető kiadványok: 

Rácz Zsuzsanna: Autizmussal élő gyermekek vizuális támogatása

Havasi Ágnes: Vizuális segítség autizmussal élő személyek kommunikációjának fejlesztésében

Gosztonyi Nóra - Szaffner Éva: Inkluzív nevelés 

Sérülésspecifikus eszköztár autizmussal élő gyermekek,tanulók együttneveléséhez (óvoda)

A Vizuális eszközök menü cikkeinek megtekintéséhez lépj be (vagy regisztrálj és lépj be) a zöld gombbal középen felül!