Másolásvédett tartalom.

Írta: Szanya1
Kategória: Oktatás
Találatok: 11347

Óvoda vagy iskola kezdésekor célszerű gyermekünkről írni/mondani pár szót az óvónőknek, tanítóknak, hogy a pedagógusok jobban megismerjék, megértsék a viselkedését, pontosan fel tudják mérni a képességeit. Ezt a rövid bemutatást kiegészíthetjük egy olyan listával, amelyek segítik a pedagógust, hogy könnyebben együtt tudjon működni a gyermekkel a nevelési/oktatási feladatokra nézve. 

Az alábbiakban egy mintát láthattok, melynek a kitölthető verzióját átírhatjátok a saját gyermeketekre. A gyermek képességeit bemutató minták óvodai és iskolai szintű példákat is tartalmaznak, mivel autizmusban a képességek erősen szóródhatnak, így előfordulhat, hogy egy iskolakezdő listán is szót kell ejteni önállósági kérdésekről. A kitölthető verzióban a felesleges részek kitörölhetők. 

A segítségkérésnél figyelembe kell venni, hogy milyen típusú az intézmény, ahova a gyermek járni fog (általában kevesebb segítség várható egy integráló óvodába/iskolában, mint egy gyógypedagógiaiban) és azt is szem előtt kell tartani, hogy integráló intézmény esetén a pedagógusok lehet, hogy még nem is hallottak az autizmus-specifikus eszközökről. Az sem biztos, hogy a segítségre minden pedagógus nyitott lesz. Ha csak megkapták a feladatot, hogy integráljanak autizmussal élő gyereket, de se képzést, se egyéb segítséget nem biztosított hozzá a vezetés, akkor nem biztos, hogy örömmel fogadnak egy hosszú segítségkérő listát. Nekünk, autista gyereket nevelő szülőknek viszont az a fontos, hogy a gyerekünk megkapja a megfelelő ellátást, így szerintem érdemes közölni a gyerek szükségleteit, de mindig együttműködően és a valós lehetőségeket figyelembe véve

Vígh Katalin autizmus-specifikus gyógypedagógus javaslata: A lista átadása előtt a szülők kérdezzék meg a pedagógusokat, hogy kérik-e a részletes bemutatkozást a gyerekről.

Kép: Thomas_Jung, Flickr

Bemutatkozás (Minta)
 
Név: ...............................  Születési időpont: 20………………. Szülők neve, telefonszáma: ……………………….
Sajátos nevelési igény: Autista/ADHD/diszlexia/…
Betegségek, allergiák, stb.: cöliákia, bedőlő boka miatt szupinált cipőt hord, gyakran van mandulagyulladása, szemüveges, stb.
 
X kedves/bújós/érdeklődő/élénk/nyugodt kisfiú, aki nagyon szeret játszani ...-val/szereti a rajzfilmeket/...-ben nagyon ügyes/stb. Az előző években nem járt intézménybe/…intézménybe járt. Autizmusát 20…-ben diagnosztizálták …. kórházban/fejlesztőben. A vizsgálatra a beszédfejlődési késése/különös viselkedése/stb. miatt került sor. 
 
Eddig a következő fejlesztéseken vettünk részt:
Önállóság
 
Étkezés
Kérjük, hogy az étkezésben a következőkben segítsenek (példák): 
Szobatisztaság
Kérjük, hogy a wc használatban a következőkben segítsenek (példák): 
Öltözés, egyéb önállósági kérdések
Kérjük, hogy az öltözésben a következőkben segítsenek (példák): 
Kommunikáció, kapcsolat felnőttekkel, kortársakkal
Kérjük, hogy a kommunikációban, szocializációban a következőkben segítsenek (példák): 
 
Sajátos szokások, túlérzékenységek, ingerkeresés
Kérjük, hogy a fentiek miatt a következőkben segítsenek (példák): 
 
Motiváció, fejlesztés, tanulás
Kérjük, hogy a fejlesztésben, tanulásban a következőkben segítsenek (példák): 
 
Egyéb fontos információk
 
Bármilyen probléma esetén szívesen bemegyek személyesen megbeszélni, segíteni. 
Együttműködésüket köszönöm!
 
Szülő
 
Kitölthető verzió itt. Le kell tölteni Wordbe, mivel google docs-ban szétesik. Kitöltés után "Mentés másként", ezután e-mailben is küldhető vagy nyomtatható.
 
Ajánlott irodalom: 
Ellen Notbohm: Tíz dolog amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál
Ellen Notbohm: Tíz dolog amit az autista diákod szeretne, ha tudnál
Clare Sainbury: Marslakó a játszótéren
Andrew Powell: A harag megértése