Másolásvédett tartalom.

Írta: Labolen
Kategória: Gyakran ismételt kérdések
Találatok: 7424

Az autizmus-specifikus (gyógypedagógus által tartott) fejlesztésen túl otthoni, mindennapos fejlesztésre is szükség van.
 

Az otthoni fejlesztés két részre osztható. Egy kifejezetten feladathelyzetben végzendő, leülős, strukturált részre, illetve arra, ami egy, az autizmushoz simuló szemléletmódnak, életvitelnek nevezhető.

  1. Strukturált feladathelyzet: A nap adott szakaszában leülünk a gyerekkel előre meghatározott feladatokat végezni. Ki kell választani fejlesztendő területeket, elérendő célokat, amikre ez a feladathelyzet épülni fog. A céloknak megfelelő feladatokat kell készíteni, melyek a gyermek fejlettségi szintjéhez igazodnak. Fejleszthetünk feladattartást, finommotorikát, kommunikációt, szociális készséget… A célok kiválasztásához, és a feladatok összeállításához célszerű szakember segítségét kérni.
  2. Autizmushoz igazodó „24 órás” fejlesztés: Ez az, amit egész nap csinálunk, és igazából úgy jellemezném, hogy ráhangolódunk a gyerekre, az autizmuson keresztül próbáljuk látni a világot.  Ennek megfelelően próbáljuk segíteni a mindennapi életét, kifejezetten az ő szükségletei szerint.

Ide tartozik:

Az otthoni fejlesztés nagyon fontos, kiegészíti a szakemberek autizmus-specifikus fejlesztését. A gyermeket ismerő szakemberektől érdemes tanácsot kérni az otthoni környezet kialakítását, a napló készítését, fejlesztő feladatokat illetően. Fontos tudni, hogy az autizmusban a heti pár óra fejlesztés nem elég, sokkal többre is szükség van. Erre a mindennapos fejlesztésre a szülők és testvérek a leginkább alkalmasak.
Csak tudni kell, hogy milyen egyszerű ez, és hogy szinte minden fejlesztés lehet. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy a mi gyerekeink is csak gyerekek, és a legtöbbet a játékkal fejlődnek. Találjuk meg, mi érdekli őket, és élvezzük velük a közösen eltöltött időt!

Köszönjük Őszi Tamásné gyógypedagógusnak (Autizmus Alapítvány) a lektorálást!