LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Jön a meleg, többet kell inni. Aki nem iszik eleget, az fáradtnak érzi magát, nem tud figyelni és a szervezetünk egészének árt, ha nem iszunk megfelelő mennyiségű folyadékot. Az autista gyerekek egy része (azt hiszem, mondhatjuk, hogy a többsége) nem veszi észre, hogy innia kellene, talán nem érzik megfelelően a szomjúságot, vagy a külső ingerek olyan erősen lekötik az érzékszerveiket, hogy a szervezet víz iránti igénye ezen már nem hatol át időben. Otthoni helyzetekben talán ez kevésbé észrevehető, de az iskolában azonnal látható teljesítményromláshoz vezethet, lázas/hányós-hasmenéses betegségek esetén pedig nagy a gyors kiszáradás veszélye. 
 
Nálunk visszatérő probléma, hogy a fiamnak túl kevés a folyadékbevitele. Kizárólag vizet hajlandó inni, tehát nála arra nem lehet támaszkodni, hogy valami édes üdítő vagy gyümölcslé megoldja ezt a gondot. Kimni fórumtagunk ötlete volt még korábban (saját fiának a hasonló problémáját akarta megoldani így), hogy az iskolába úgy ad be egy palack vizet a gyerekkel, hogy bejelölgeti, hogy x időpontig mennyi víznek kell elfogynia. Kipróbáltam, működik!
 
 
De nálunk ehhez is az kell, hogy rászóljak időnként a gyerekre, hogy nem fogyott el a víz a jelzésig, pedig már x óra van. Hogyan lehet megoldani az iskolában a megfelelő folyadékbevitelt, ahol nem tudok rászólni? Megkérdeztem Edinát, aki gyógypedagógiai asszisztens egy autista gyerekeket integráló alapítványi iskolában.
 
 
Edina, mit tapasztalsz, nálatok az iskolában mennyit isznak az autista gyerekek? 
 
Nincs két egyforma autista gyermek. Van aki semmit nem inna és van aki egyfolytában inna, ennek megfelelően az egész napja az „iszom és megyek a wc-re” programból állna és az órákon alig venne részt. Természetesen vannak olyan gyerekek, akiket már nem kell figyelmeztetni.
 
Az autista gyerekek kevesebbet isznak a többieknél, vagy a többi gyereknél is gond, hogy túl keveset iszik?
 
Szerintem minden gyereknél gondot jelent, ha nem is olyan szinten mint az autiknál. Gondoljunk bele, a mai oktatási rendszer nagyon leterheli a gyerekeinket. Van aki reggel 7.00-től este 17.00-ig benn van az iskolában. Minden percük be van osztva, a szünetekben pedig szeretnének kicsit játszani, futkározni. 
 
Milyen problémát okoz, hogy túl keveset isznak a gyerekek?
 
Ezt nem lehet különválasztani attól, hogy nem is esznek sokan. Hiszen az ebédet a többség nem fogadja el, főleg a levest, ami szintén folyadékpótlásra is alkalmas lenne. Mindenképpen fáradtabbak délutánra és az érzékelésük túlműködik, sok a kiborulás. Ebből következik, hogy a többség nagyon nehezen viseli a délutáni tanulószobát, fejlesztéseket és irányított szabadídőt. Óriási megterhelés egy autizmussal élő gyermeknek, ha nincs megfelelő tápanyagbevitel! Az autizmus ismeretében kezdő szülők sokszor nem adnak be ennivalót az iskolába, mert arra gondolnak, hogy ha éhes lesz, úgyis megeszi a menzán kapott ételt. Sajnos ez nem igaz! Jutalmazással sok gyermeknél a kóstolásig eljutottunk és néha megszeretnek egy-egy ételt, de ez nagyon ritka.
 
Hogyan próbálod megoldani az iskolában a folyadékbeviteli gondot? 
 
Vizuálisan, napirenddel és szabályoldallal! Tízóraiszünet végén a szabály az, hogy 5 kortyot inni kell még pluszban azon felül, mint amennyit magától inna. Testnevelés óra, udvari szünet után 10 kortyot legalább és ebédnél egy 2 dl pohárral minimum, majd az uzsonna végén még 5 korty! Ha kifogy az üveg, az a szabály, hogy újra kell tölteni. A saját fiamnak is volt ilyen tipusú gondja, neki Én-könyvben magyaráztam el az ismert piramis elvvel, hogy miért fontos inni és enni. Vannak rajzfilmek is erről, ha valaki nem szeretne Én-könyvet készíteni.
 
Otthonra milyen technikát javasolsz, hogy többet igyanak a gyerekek?
 
Régebben bevált, hogy üvegben van a víz és abból isznak, itthon ennyinek kell elfogynia egy nap. Ezt már az iskolában is sikerül alkalmaznia. Mivel sportszakkörös is, ezért 1,5-2 l vizet teszek be, télen kiegészül: 3 dl kedvenc teát is adok, termoszban, melegen. Később  szerzett magának kedvenc poharakat pl: 3 dl műanyag poharat, amiből nyáron itta a limonádét, ez annyira tetszik neki, hogy az üveget lecseréltük. De van kedvenc gyorséttermes üvegpohár, régebben mindig az aktuális kedvenc mesefigurás  poharakat részesítette előnyben. Vannak kedvenc bögréi amiből teázik vagy kakaózik. Lányom az angol kisasszonyok mintájára a teázást végzi „szertartásosan” .Teáskészlete van és a szálas teákat részesítí előnyben. Ő nagyon szereti a különleges teákat, csokis, vaníliás, jázmin, stb. Mondanom sem kell, napjában többször készít magának, de 17.00-kor biztos! :D  
 
Fotó: Gia/Flickr
 
Fiamnak új rituáléja, hogy frissen facsart narancs-, alma-, paradicsomlevet készít gyümölcscentrifugával. Tanultuk, hogy mennyire fontos a gyümölcs és a zöldség fogyasztása. Mivel ő nem szereti megfogni ezeket, ezért alig eszik, vagy nagyritkán villa segítségével egy keveset elfogad. Ezért a gyümölcscentrifuga mellett döntöttünk. Ami teljesen meglepett, hogy ő készítí el magának, pedig a zajt nehezen viseli, de a finom innivalóért bármit megtesz! 
 
Összegezve: szabályokkal, napirenddel, Én-könyvvel megsegítve rá kell jönni, mi az ami fontos az adott gyermek számára és ezáltal érdekessé lehet tenni a folyadék fogyasztást. Legyen az kedvenc mesehős a poháron, egészségmánia vagy rituálé! 
 
Facebookon érkezett további ötletek és kérdések:
 
Telefonos alkalmazások is elérhetőek, amelyek figyelmeztetnek a vízivás esedékességére. Idősebbeknek jól jöhet!
 
Hogyan érjük el, hogy az ovis auti eleget igyon?
 
Szükséges az óvoda együttműködése, pl. hogy a gyermek bevihesse a saját poharát. Mikor a fiam elkezdett oviba járni, még csak csőrös pohárból tudott inni, szerencsére nem volt akadálya, hogy használhassa, ha nem vihettük volna be, akkor nem ivott volna semmit. 
 
Amikor az óvodások nyáron kint vannak az udvaron a hőségben, akkor vagy kivisznek nekik vizet és poharat az óvónők, vagy vízcsapból kell inni. Ha vízcsapból kell inni és a gyerek erre még nem képes, akkor mindenképpen szólni kell az óvónőknek, hogy vigyenek ki számára poharat!