A szakértői vizsgálat menete általában:
- Egy gyógypedagógiai vizsgálat, ami iskoláskorúnál már az iskolaérettségi vizsgálatot jelenti. Ez fent van a neten, ha rákeresel, megtalálod.
- A pszichológus is megnézi, csinál egy IQ tesztet. Ha nem jól beszél, akkor kérhetsz nonverbálist.
- Megnézi a pszichiáter, ami kb. egy általános jellegű gyerekorvosi vizsgálat+ autizmusra vonatkozó kérdéssor amit megválaszolsz, meg kérdezgetheti a gyereket (megnézi a kommunikációs szintet).
Mielőtt a szakértőihez mentek, beszélj az ovival és iskolával, hogy tudják-e fogadni a gyereket autizmus diagnózissal, mert felmerült a gyanúja, de még nem biztos, nincs szakértőis papír. Ha jóindulatúak, akkor megtehetik, hogy ha nincs is benne az alapítóban az autizmus, akkor beleteszik és utánaolvasnak a dolognak, esetleg elmennek képzésre. Ha elzárkóznak, és a gyerek tényleg nagyon enyhe (ezalatt azt értem, hogy hibátlanul beszél, az IQ-ja a normál tartományban van, nincsenek feltűnő ismétlő viselkedések, nem hisztis, eszik normálisan, a szocializációja nem feltűnően fura, stb), akkor megteheted, hogy nem kérsz szakértői vizsgálatot, és ha szerencsétek van, és nem küldi el az iskola (akkor kötelező menni), akkor privát fejlesztés mellett talán boldogul a suliban. De ehhez tényleg nagyon enyhének kell lenni, mert az osztálytársak általában nagyon tehetségesek a "szűrésben", megtalálják, hogy kit kell szekírozni.
Ha nem megy így a dolog és mindenképp szakértői kell, akkor még mindig ott van a lehetőség, hogy a papírra "egyéb pszichés" kerüljön (ha jóindulatúak), az a legtöbb intézményben rajta van az integrálható listán, ez egy áthidaló megoldás. Ha viszont annyira nem enyhe, akkor keresned kell integráló iskolát, ami nagyon nehéz ügy, ha a helyi nem az.
A fejlesztésre nézve írj Árnics Katalinnak, hogy tud-e ajánlani valakit hozzátok közelebb. Ha nem tudtok hozzá rendszeresen járni, mert messze van.