2017 August 20., Sunday

LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, valamint feliratkozik hírlevelünkre és elfogadja a felhasználási feltételeket.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználási feltételek

Username
Jelszó
Remember me

Termékajánló

TEACCH program

A leghatékonyabb fejlesztőmódszerek egyike!

A TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped CHildren, azaz az autista és kommunikációjában fogyatékos gyermekek kezelése és oktatása-fejlesztése) egy állami, Észak- Karolinában kidolgozott program autista és kommunikációjában károsodott személyek fejlesztésére  és a téma kutatására. Az 1970-es évek elején kezdte kidolgozni kollégáival Eric Schopler a programot, melynek kutatásában többezer  személy - autizmussal élő emberek és családjaik- vett/vesznek részt.

A TEACCH programban diagnosztikus értékelés, szülő tréning,  kommunikációs és szociális fejlesztés, magasan funkcionáló Asperger szindrómásoknak egyéni konzultáció egyaránt biztosított.

Magyarországon TEACCH alapú fejlesztés többek közt az Autizmus Alapítványnál vehető igénybe.

 

Alapozó Terápia

Az Alapozó Terápia meghonosítása Delacato módszere alapján, hazánkban Dr. Marton- Dévényi Éva nevéhez fűződik. Az Alapozó Terápia komplex mozgásfejlesztésen alapuló idegrendszer fejlesztő terápia (motoszenzoros terápia), mely során a gyermeknél a fejlődéstani mozgás sorozatot újra indítjuk, ezáltal a gyermeket igen magas fokú mozgás ügyességig juttatjuk el. Ezzel a mozgásfejlesztési gyakorlatsorral hatunk az agyban a beszéd működéséért felelős területekre is (írás, olvasás!) A terápia során fejlesztjük a figyelmet, az idő, tér, emlékezet, hallás és beszéd észlelést is. 
 
Az Alapozó Terápia hatékonynak mutatkozik:
  • Óvodás nagycsoportos (5 éven felüli) gyermeknél, akinél mozgásügyetlenség van, kialakulatlan kézdominancia, vagy kimutatott dyslexia veszélyeztetettség áll fenn 
  • Óvodás nagycsoportos gyermeknél, akinél a nagy és a finom mozgások ügyetlensége figyelhető meg
  • Óvodás nagycsoportos gyermeknél, akinél súlyos beszédfejlődési zavar áll fenn, vagy állt fenn, megkésett beszédfejlődés, esetleg diszfázia gyanúja ( logopédiai kezelést kiválóan kiegészíti)
  • Figyelemzavarban, ADHD-ban szenvedő gyermeknél
  • Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermeknél
  • Intelligencia határeset gyermekeknél (IQ 70-85) ugrásszerű fejlesztést lehet elérni, minél kisebb a gyermek, annál eredményesebben
  • Nagyon hatékony a terápia valódi tanulásban akadályozottság esetén (IQ 60-75) és még hatékonyabb álértelmi fogyatékosság esetén, ahol a gyermek normális intelligenciájú, de súlyos részképesség hiánya van
  • Minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved bármilyen okból
  • Iskola éretlen óvodásoknál
Autizmus esetén a mozgásügyességre, figyelemre, összerendezettségre hat a terápia. Fejlődést lehet elérni, de meg nem gyógyítja az autizmust (csakúgy, mint a többi mozgásterápia sem).
 
Az alapozó terápia 5-16 éves korig használható. A terápia során a fejlődéstani nagymozgásokat, rugalmasságot, egyensúlyt, fejlesztjük, majd ezután jönnek az ösztönös, és tudatos keresztező mozgások, testvonal átlépő gyakorlatok, végtag szétválasztók, összerendezők, szeriális gyakorlatok, dominancia kialakítása. A terápia során fejlődik a figyelem, az emlékezet, a finommotorika, a ritmus. 
 
A terápia részét képezik a speciális homloklebeny gyakorlatok, mellyel a figyelem akaratlagos fenntartása, a memória, összpontosítás, kognitív funkciók fejleszthetők.  A terápiának nincs különleges eszközigénye, egyetlen megkövetelt eszköz a trambulin. 
 
Az alapozó fejlesztést minden esetben mozgásvizsgálat előzi meg, hogy a terapeuta felmérje, milyen mélységből kell indítani a terápiát. 
 
Alapozó fejlesztésről heti 2*1 órától lehet beszélni, míg a terápia heti 5*1, vagy 3*2 óra. A terápia monoton jellegét játékokkal, speciális gyakorlatokkal lehet megtörni, ez mindig a terapeutától függ.  A terápiát terapeuta vezeti, csak ritka esetben (falvakban) élünk a szülői betanítás módszerével. 
 
Faragó Kamilla
Alapozó Terápia
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 
 

Son-Rise terápia

A Son-rise program a szeretet és az elfogadás programja. A terápia gyermekközpontú, szülők által irányított, otthon végzett. Középpontjában a közös játék vagy tevékenység áll, szülővel, esetenként terapeutával.

Minden fejlesztés ebbe a közös játékba illeszkedik. A gyermek saját motivációját és érdeklődését használja alapul. Bármiből lehet tanulni, és minden tevékenységet formálhatunk úgy, hogy specifikus dolgokat tanítsunk általa. A Son-Rise Program elsősorban szociális fejlődésre koncentráló terápia. Négy alapvető területre koncentrál: szemkontaktus és nem verbális kommunikáció, figyelmi terjedelem, verbális kommunikáció, rugalmasság.
A terápia kezdete a „csatlakozás” a gyermekhez és belső világához. Ez készteti őt nyitásra a szülő felé, ami lehetővé teszi a közös játékot, illetve tevékenységet, majd ebbe a tevékenységbe szőtt fejlesztést.
A csatlakozás nem utánzást jelent, hanem azt, hogy a szőlő/terapeuta is valóban beleéli magát a tevékenységbe, ugyanazt teszi, amit a gyermek.
A csatlakozást követően cél a közös, tanító játéktevékenység időtartamának fokozatos növelése.
Ha egy lineárison helyeznénk el az autista gyermek tanulási/fejlesztési módszereit az egyik végére az asztali feladatvégzést helyezhetjük, mely teljesen kötött, legyen az strukturált vagy sem. Az ABA terápia a lineáris közepén már egy játékba ölelt feladatvégzést céloz meg, ahol a játék közben motivált helyzetben kapja meg a gyermek a feladatokat. A lineáris másik végén pedig a Son-Rise program állhat, ami nem célzott feladatokat tartalmaz. Maga a közös játék a cél.
A közös játék pedig alapja/eszköze minden normál fejlődésű gyermeknél is a legtöbb készség elsajátításának óvodás és kisiskolás korban.
 
Son-rise alapokon nyugvó terápia elérhető az alábbi fejlesztőhelyen: www.autizmusosszhang.hu
 

Zeneterápia

A zene, a zenélés segítheti a gyermek együttműködő képességének fejlesztését, jó hatású a kölcsönös kommunikáció kialakítására, a figyelem hosszú távú fenntartására. A zenélés és zenére való mozgás fejleszti a mozgáskoordinációt, örömteli a gyermek számára. A hangérzékeny gyerekeknél csökkentheti az érzékenységet.

Egyéni  és csoportos formában is sok helyen elérhető, többek közt a Budapesti Korai Fejlesztőnél vagy az Aureus Alapítványnál.

Kapcsolódó cikkek

Az auti.hu oldal süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer.
A cookie-k személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek.
Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük olvassa el a Jogi Nyilatkozatot.